El think tank del socialisme català

 

 

 

 

Publicacions Activitats
 

Activitats

24/11/2020

COL·LABORACIÓ PUBLICOPRIVADA: INTERÈS GENERAL I EFICÀCIA

Dimarts 24 de novembre la Fundació Rafael Campalans va organitzar, junt amb la Secretaria d'Economia i Hisenda del PSC, l'acte "Col·laboració publico-privada: interès general i eficàcia".

Podeu veure l'acte sencer fent click AQUÍ.

Francesc Trillas donà la benvinguda a l'acte, presentant als ponents de la sessió i plantejant els primers temes a debatre. Trillas començà explicant en què consisteix la col·laboració publico-privada, per, posteriorment, matisar que "no és una panacea, no totes les experiències han sigut positives". Si més no, segons Trillas "hi ha moltes lliçons a aprendre. Hem de ser capaços de crear aquest tipus de col·laboracions amb noves àrees i infraestructures". A més, davant les subvencions europees que s'estan plantejant per tal de fer front a la crisi que s'aproxima, Trillas diu que "els fons Next Generation EU són una gran oportunitat per a Catalunya, no la podem deixar passar.", però que per tal de que funcioni "hem de tenir totes les energies centrades en fer una bona gestió d'aquests fons per crear llocs de treball, renovar les relacions de coneixement, tecnologia i indústria".

El president de Petronor, Emiliano López Atxurra, es centrà en la importància de les polítiques industrials i económiques, doncs "la cooperación publico-privada está detrás de todos los proyectos de recomposición tecnológica e industrial que estamos viendo en Europa". A més, "la pandemia nos ha hecho ver a los europeos que la política económica estrictamente centrada en política de competencia no tiene sentido si no hay detrás una política industrial y tecnológica. Política industrial y tecnológica es igual a competencia económica, y política tecnológica y política industrial significa política con mayúsculas".  Atxurra també matisa com aquesta crisi "en la casa común europea ha hecho aflorar una mayor cooperación de los países europeos, pero también la consciencia de que estamos en un escenario muy delicado por las connotaciones del impacto del Covid en términos sociales, económicos y geopolíticos". Si més no, i a mode de tall, el president de Petronor defensa que "el sector privado tiene que ser un colaborador del sector público, pero el sector público tiene que entender que no hay que solo predicar, sino que hay que dar trigo en su propia casa. La gran asignatura pendiente de la transformación administrativa en España es que esté al servicio de la dinámica socioeconómica e industrial".

Segons Alicia Romero, diputada al Parlament de Catalunya i fundadora del Tecnocampus de Mataró, "es rellevant que l'administració es transformi per donar força a aquesta col·laboració publico-privada, que és més que necessària en els temps que vivim". Això és necessari perquè "el sector públic ha diversificat tant l'oferta, està produint tants bens i serveis als seus ciutadans que es fa molt difícil produir-los i donar sortida al nivell de necessitats que la societat necessita". Un segon punt que posà sobre la taula és que "el nivell de coneixement i la millora tecnològica que demanen aquestes necessitats són tant altes que és impossible que l'administració pública pugui donar aquesta maduració amb la innovació". Finalment, el tercer punt a tenir en compte són els volums, ja que "un Ajuntament no té prou mercat per donar sortida a aquests serveis o productes". No obstant, i davant alguns debats que tenen lloc avui dia sobre el publico-privat, Romero matisa que "moltes vegades caiem en el debat ideològic sobre aquest tema, i el podem fer si volem, però hi ha un element clau, i és que el sector públic necessita col·laborar amb el sector privat per a poder proveir millor els bens i serveis públics que ofereix als ciutadans".

Marc Mutra, Managing Partner a Closa Investment Bankers, va fer una explicació detallada sobre els avantatges i desavantatges de la col·laboració publico-privada en diversos camps com la salut, l'educació o la descarbonització, ja que "el sector públic té unes característiques que el privat no té: la capacitat de recursos i la capacitat de planificar a 20, 30 o 40 anys vista. A més, l'administració pública té la capacitat de regular legalment i la capacitat coercitiva. No obstant, el sector privat té la capacitat d'assumir riscos i la rapidesa de desplegar-se". Per Murtra, un bon exemple d'això va ser "la Barcelona Olímpica del 92.", que "va ser brillant. Els JJOO es van conceptualitzar des del sector públic però es van fer amb una cooperació publico-privada extraordinària". Murtra proposa "utilitzar la força del publico-privat per afrontar alguns dels nostres reptes, com el desplegament de recursos europeus per combatre la crisi, renovar infraestructures turístiques o potenciar la Intel·ligència Artificial, entre d'altres".

 

PDF

 

 

Activitats realitzades


 

 

 

 

Arxiu històric
del socialisme
català

'Claves sobre la estructura y la negociación de la financiación autonómica'
Papers de la Fundació

Informe Social: Había alternativa: nueva crisis, distinta respuesta.
Col·lecció Informes

Vall d'Aran. Una autonomia dins una autonomia
frc Llibres

Transparència

Cartells socialistes

Reforma federal

Arxius PSC

 

Segueix-nos

Carrer Pallars, 191
08005 Barcelona
[email protected]

T +34 933 195 412

creat per ATIPUS