24/11/2020
COL·LABORACIÓ PUBLICOPRIVADA: INTERÈS GENERAL I EFICÀCIA
Dimarts 24 de novembre la Fundació Rafael Campalans
va organitzar, junt amb la Secretaria d'Economia i Hisenda del PSC, l'acte "Col·laboració
publico-privada: interès general i eficàcia".
Podeu veure l'acte sencer fent click AQUÍ.
Francesc Trillas donà la benvinguda a l'acte,
presentant als ponents de la sessió i plantejant els primers temes a debatre.
Trillas començà explicant en què consisteix la col·laboració publico-privada,
per, posteriorment, matisar que "no és una panacea, no totes les experiències
han sigut positives". Si més no, segons Trillas "hi ha moltes lliçons a
aprendre. Hem de ser capaços de crear aquest tipus de col·laboracions amb noves
àrees i infraestructures". A més, davant les subvencions europees que s'estan
plantejant per tal de fer front a la crisi que s'aproxima, Trillas diu que "els
fons Next Generation EU són una gran oportunitat per a Catalunya, no la podem
deixar passar.", però que per tal de que funcioni "hem de tenir totes les
energies centrades en fer una bona gestió d'aquests fons per crear llocs de
treball, renovar les relacions de coneixement, tecnologia i indústria".
El president de Petronor, Emiliano López
Atxurra, es centrà en la importància de les polítiques industrials i
económiques, doncs "la cooperación publico-privada está detrás de todos los
proyectos de recomposición tecnológica e industrial que estamos viendo en Europa".
A més, "la pandemia nos ha hecho ver a los europeos que la política económica
estrictamente centrada en política de competencia no tiene sentido si no hay
detrás una política industrial y tecnológica. Política industrial y tecnológica
es igual a competencia económica, y política tecnológica y política industrial
significa política con mayúsculas". Atxurra
també matisa com aquesta crisi "en la casa común europea ha hecho aflorar una
mayor cooperación de los países europeos, pero también la consciencia de que
estamos en un escenario muy delicado por las connotaciones del impacto del Covid
en términos sociales, económicos y geopolíticos". Si més no, i a mode de tall,
el president de Petronor defensa que "el sector privado tiene que ser un
colaborador del sector público, pero el sector público tiene que entender que
no hay que solo predicar, sino que hay que dar trigo en su propia casa. La gran
asignatura pendiente de la transformación administrativa en España es que esté
al servicio de la dinámica socioeconómica e industrial".
Segons Alicia Romero, diputada al Parlament de
Catalunya i fundadora del Tecnocampus de Mataró, "es rellevant que
l'administració es transformi per donar força a aquesta col·laboració
publico-privada, que és més que necessària en els temps que vivim". Això és
necessari perquè "el sector públic ha diversificat tant l'oferta, està produint
tants bens i serveis als seus ciutadans que es fa molt difícil produir-los i
donar sortida al nivell de necessitats que la societat necessita". Un segon
punt que posà sobre la taula és que "el nivell de coneixement i la millora tecnològica
que demanen aquestes necessitats són tant altes que és impossible que l'administració
pública pugui donar aquesta maduració amb la innovació". Finalment, el tercer
punt a tenir en compte són els volums, ja que "un Ajuntament no té prou mercat
per donar sortida a aquests serveis o productes". No obstant, i davant alguns
debats que tenen lloc avui dia sobre el publico-privat, Romero matisa que "moltes
vegades caiem en el debat ideològic sobre aquest tema, i el podem fer si volem,
però hi ha un element clau, i és que el sector públic necessita col·laborar amb
el sector privat per a poder proveir millor els bens i serveis públics que
ofereix als ciutadans".
Marc Mutra, Managing Partner a Closa
Investment Bankers, va fer una explicació detallada sobre els avantatges i
desavantatges de la col·laboració publico-privada en diversos camps com la
salut, l'educació o la descarbonització, ja que "el sector públic té unes
característiques que el privat no té: la capacitat de recursos i la capacitat
de planificar a 20, 30 o 40 anys vista. A més, l'administració pública té la
capacitat de regular legalment i la capacitat coercitiva. No obstant, el sector
privat té la capacitat d'assumir riscos i la rapidesa de desplegar-se". Per
Murtra, un bon exemple d'això va ser "la Barcelona Olímpica del 92.", que "va
ser brillant. Els JJOO es van conceptualitzar des del sector públic però es van
fer amb una cooperació publico-privada extraordinària". Murtra proposa "utilitzar
la força del publico-privat per afrontar alguns dels nostres reptes, com el
desplegament de recursos europeus per combatre la crisi, renovar
infraestructures turístiques o potenciar la Intel·ligència Artificial, entre
d'altres".
Arxiu històric
del socialisme
català
'Claves sobre la estructura y la negociación de la financiación autonómica'
Papers de la Fundació
Informe Social: Había alternativa: nueva crisis, distinta respuesta.
Col·lecció Informes
El Futur és Federal
frc Llibres
Economistas frente a la crisis
Fundació Europea d'Estudis Progressistes |
||
Carrer Pallars, 191
08005 Barcelona
[email protected]
T +34 933 195 412