03/03/2013
Què podem aprendre de Canadà i Escòcia?
Dijous 28 de febrer, el Col·legi d'Advocats de Barcelona organitzava la
jornada "El futur de Catalunya", una jornada iniciada amb una conferència a
càrrec de la professora titular de Dret Constitucional de la UB, Laura Díez Bueso,
titulada "Què podem aprendre de Canadà i Escòcia?".
Aquesta ponència va començar centrada en el cas de Canadà. En concret, la
professora Díez va comentar que al 1867, Canadà havia fet una constitució que
creava un Estat Federal basat en una federació forta i unes províncies amb les
competències que necessitava Quebec per desenvolupar la seva identitat. Per
tant, no havia creat un Estat unitari per encabir la minoria catòlica i
francòfona, i havia donat a totes les províncies les mateixes competències que
Quebec.
Fins al 1920, Quebec havia estat aïllat del propi Canadà i dels Estats
Units per protegir els seus valors i la seva llengua pròpia; és a dir, no havia
demanat més competències, però havia protegit "allò" seu.
Ara bé, després que al 1960 experimentés una revolució tranquil·la,
Quebec es va modernitzar i va demanar més competències a Canadà. En concret,
Quebec va especificar que si se li donava a altres províncies, li era igual,
però que ells sí que les volien. I amb aquesta premissa es va crear un
federalisme simètric. En aquell moment va aparèixer el Partit Quebequès (PQ),
portant la independència al seu programa, i va guanyar les eleccions al 1976,
demanant un referèndum al 1980, on es va preguntar si el poble quebequès donava
al govern de Quebec el mandat per negociar amb Canadà un acord. I aquest va
donar com a resultat un 60% de votants pel no i un 40% pel sí, que feia que el
PQ perdés el referèndum, i se'n derivaven reaccions polítiques.
En primer lloc, el govern de Canadà va reformar la constitució en
detriment de Quebec. I,en segon lloc, el PQ va perdre les següents eleccions,
en les quals va guanyar suport el partit unionista, el Partit Liberal. I aquest
partit va proposar una reforma de la Constitució per promoure més drets pel
Quebec. Però aquesta proposta no va prosperar i també va perdre les eleccions,
que va tornar a guanyar el PQ. Aleshores, el PQ va demanar de nou un referèndum
que es va celebrar el 1995 amb la següent pregunta: està d'acord que Quebec
sigui sobirà després que negociï un acord amb Canadà? Hi va participar el 99%
de la població, i el resultat va ser d'un 50.6% pel no, i d'un 49.4% pel sí.
Aleshores, Canadà va demanar al Tribunal Constitucional si Quebec podia
secessionar-se unilateralment a través d'aquests referèndums. I el TC va emetre
una sentència el 1998 en aquests termes:
· Quebec
no es pot secessionar unilateralment del Canadà, i que per això, caldia la
reforma de la Constitució de Canadà.
· Si
hi ha un referèndum en el futur, ha de tenir una pregunta clara i una majoria
clara del sí. En aquest cas, Canadà estarà obligat a negociar amb Quebec.
En la seva intervenció, Díez va destacar que el TS es va basar en els
següents principis, i no en la Constitució de Canadà:
· El
principi democràtic fa que Quebec pugui decidir el seu futur
· El
principi federal fa que Canadà tingui la obligació de negociar amb les altres
províncies la seva secessió
· I
tot això, en el marc legal i constitucional existent.
· Si
Quebec negocia de bona fe, les possibilitats de reconeixement davant al
comunitat internacional, augmentaran.
Després de la sentència, tant Canadà com Quebec van fer les seves pròpies
lleis.
Per una banda, Canadà va aprovar la llei de la claredat:
· Una
pregunta clara, a decidir per part del Parlament de Canadà: sobirania sí o
sobirania no
· Quina
majoria necessària? Ho decidirà el parlament de Canadà, un cop es coneguin els
resultats de la consulta.
Així, Quebec no es va sentir satisfet amb aquesta llei, i li va donar
resposta amb una altra, establint que la majoria necessària havia de ser la
majoria simple, i que un 50% dels vots a favor del sí era suficient.
Finalment, la ponent va comentar que, a partir d'aleshores, Canadà ha
aprovat unes balances fiscals favorables a Quebec, que els han donat espai a
fòrums internacionals (UNESCO), i que ha aparegut una nova generació política,
que ha fet minvar molt l'interès per la independència.
Pel que fa a Escòcia, la ponent va iniciar la seva explicació al 1998, amb láprovació per part de Westminster
de la Devolution Act per la qual es
donaven competències a Escòcia en matèria de drets socials, justícia, etc.,
però amb un escàs poder fiscal.
Aviat el SNP guanyava les eleccions i Salmond esdevenia primer ministre.
Per una banda, els unionistes consideraven que la Devolution Act donava poc poder fiscal, i apostaven per la devo plus, una expressió per la qual
demanaven concedir més autonomia financera i pressupostaria a Escòcia.
I Salmond, per la seva banda, proposava la devo max, una mena de concert econòmic per Escòcia.
Al 2011, al Parlament Escocès guanyà per majoria absoluta el SNP i
presentà un nou document a la ciutadania proposant un referèndum sobre si es
volia la devo max o la independència
"light", és a dir, mantenint els nexes amb el Regne Unit, amb la Corona, per
mantenir la moneda i el mercat únic, el Banc d'Anglaterra, la pertinença a la
UE i la unió cultural...
Aleshores, els unionistes de Cameron van mostrar-se en contra de la
independència d'Escòcia, però acceptaren que hi hagués referèndum, tot i que
volien que se celebrés ràpidament per evitar inestabilitat. I permetien només
una pregunta. D'aquesta manera, els acords d'octubre de 2012 entre el govern
britànic i escocès establiren que el parlament britànic transferiria la
competència al parlament escocès per fer la llei del referèndum, i també la
determinació de la data concreta, i l'edat dels votants. En canvi, demanaven
que només es fes una pregunta clara, encara a decidir definitivament per la
comissió electoral que supervisa aquests processos (Hauria de ser Escòcia un país independent?).
Per acabar, la ponent va aclarir que, ara mateix, entre un 20 i un 30%
dels escocesos estan a favor de la independència, però que aquest percentatge
va baixant. I que, el que realment fa por al Regne Unit no és el referèndum,
sinó la devo max (el concert
econòmic).
15/07
Tunísia: amenaces i oportunitats en l’estela de la Primavera Àrab
03/07
Tercer seminari sobre xenofòbia, populisme i extremisme ideològic
27/06
L’experiència de les primàries obertes de Barcelona
10/06
Presentació de l’informe sobre l’estat de la Unió Europea "La ciudadanía europea en tiempo de crisis"
25/11
Seminari "La política industrial europea després de la crisi financera mundial"
11/11
Més enllà de l’austeritat i el creixement: veus establertes i emergents d’un projecte de prosperitat compartida a Europa
08/11
Nou número de "Cuadernos de Alzate"
05/11
Presentació del llibre “Una alternativa progresista”, de Jonás Fernández
02/07
"Queries" està d'estrena
14/06
Fòrum polític progressista euromediterrani: "El món àrab entre la revolta i la reforma"
14/06
Sopar de l'Espai Alternativa amb Raimon Obiols
07/06
Antón Costas: “La desigualtat és un dissolvent poderosíssim de la cohesió social, que acaba provocant extremisme ideològic i populisme polític”
30/05
Presentació a Madrid del document "Por una reforma constitucional federal"
22/05
Diego López Garrido: “No és possible pensar en un projecte europeu sense solidaritat i convergència entre els seus estats membres”
22/05
Jornada per una Europa pròspera i progressista a Leipzig, amb motiu del 150è aniversari de l’SPD
16/05
Presentació a Barcelona del document "Per una reforma constitucional federal"
16/05
Per una reforma constitucional federal
11/05
Massimo D’Alema: “En només deu anys hem passat d’una UE solidària i social a una UE totalment immersa en el paradigma de l’austeritat que dicten els neoliberals”
21/04
El PSC participa a la conferència política del Partit Laborista Escocès i constitueix un comitè d’enllaç per fer un seguiment de la campanya del referèndum escocès de 2014
19/04
La lluita dels Socialistes Europeus pels drets dels deutors hipotecaris
08/04
El mínim que es pot dir sobre “El mínim que es pot dir”, de Raimon Obiols
27/03
Informe “El Estado de la Unión Europea. El fracaso de la austeridad”
24/03
Un president normal en un temps d'excepció
20/03
Finançament de partits i transparència democràtica. Bones pràctiques a Europa i Amèrica del Nord
09/05
Per una Europa alternativa, que lideri una sortida justa de la crisi
09/05
Jesús Caldera: “A Catalunya es destruiran 160.000 llocs de treball amb la reforma laboral aprovada pel PP”
08/05
"La rereguarda en guerra. Catalunya, 1936-1937", de José Luis Martín Ramos
07/05
Presidencials franceses 2012: una hipòtesi sobre els resultats
14/03
Presentació del llibre "Partidos y elecciones en la Cataluña del siglo XXI"
12/03
Presidencials a França 2012: ... i si funciona? La crida a la revolta d’Hollande
06/03
Tomás Alcoverro: “Han segrestat les organitzacions islamistes la primavera àrab?”
28/02
Presentació del llibre "Fulgor y sombras del socialismo en España. Artículos 1970-2010", de J.A. González Casanova
03/11
Exclusió juvenil a Europa: impactes de la crisi i protestes indignades
30/10
Conferència Política del PSOE 2011
28/10
Isidre Molas: “Francisco Ramos volia contribuir a canviar la història, no pas passar a la història”
24/10
José V. Sevilla: “No es pot salvar la democràcia sense salvar la socialdemocràcia”
06/10
Vicenç Navarro: 'Per cada retallada que es fa, es pot trobar una alternativa'
04/10
Diploma de postgrau "Mediterrània i relacions amb Europa"
30/09
Antoni Castells: 'Europa ha de trobar l'equilibri adequat entre la necessària austeritat fiscal i la generació de creixement econòmic'
23/09
Programa de formació i visites a responsables municipals libanesos
27/04
La Fundació Rafael Campalans, a la trobada de fundacions i partits progressistes de la Mediterrània que se celebra aquesta setmana a Tunísia
15/04
Maternitat i paternitat: polítiques de conciliació
11/04
Presentació de "Las lágrimas del Príncipe", de Gabriel Colomé
07/04
La Fundació Rafael Campalans, al Global Progress
29/11
Unes eleccions de canvi
22/11
L'actualitat política italiana, a debat
22/11
“La sentencia del Estatut y el futuro del federalismo en España”, tercer número de la revista En Construcción
15/11
“Eleccions al Parlament. Una Catalunya més forta, una societat més justa”, nou número de la Revista frc
15/11
El Marroc: un dels principals pilars de la Unió per la Mediterrània?
05/11
Isidre Molas: “Aquest llibre és també un homenatge pels que mai tindran un llibre on hi aparegui el seu nom”
04/11
Miquel Iceta: “Les reformes necessàries tenen costos, però aquests poden ser repartits d'una forma equitativa"
02/11
Reunió del projecte "Diàleg Estratègic Mediterrani"
30/06
La Fundació Rafael Campalans, membre de la FEPS
29/06
La experiencia y la esperanza. Un análisis cualitativo de los discursos de John McCain y Barack Obama
17/06
Rocío Martínez-Sampere: “Totes les polítiques han de poder ser replantejades”
10/06
Antoni Castells: “Catalunya té totes les condicions necessàries per liderar la sortida d’Espanya de la crisi”
04/06
Isidre Molas: “Espanya és un estat compost de nacions que volen viure juntes, amb independència de com entenen uns i altres el concepte de nació”
04/06
What’s next? Next left
04/06
José Montilla: “L’esquerra no pot permetre’s el luxe de quedar-se en la indefinició: ha de visualitzar l’horitzó i traçar el camí per arribar-hi”
03/06
Manuel Valls: “El socialisme ha d’ajudar els individus a trobar el seu camí dins la societat”
19/03
Tal com ho vaig viure (1927-1958), de Joan Reventós
17/03
Enric Juliana: “L’Estat de les autonomies inicia una nova i incerta etapa, i és aquí on el federalisme hi pot jugar un paper important”
11/03
Pasqual Maragall. Sense protocol
25/02
Gabriel Alconchel: “Les polítiques de joventut van més enllà de la simple oferta de serveis”
07/02
Jordi Hereu: "La fórmula del model de ciutat de Barcelona és lideratge municipal, implicació de la societat civil i participació ciutadana”
02/02
Noves idees en temps de crisi
30/01
Isidre Molas: "Campalans va ser un patriota de veritat, perquè pensava en la societat tota sencera"
19/01
Conferència del conseller Antoni Castells a Londres
30/03
I després de la crispació què? Oli en un llum
29/03
E-leccions Gener@ls 2008: l’ús de les noves tecnologies en la campanya electoral
27/03
Idees frc núm.8. Crisi i oportunitat, d’Àngel Pes
26/03
Presentació del Paper "Resistències culturals als suburbis de la Barcelona del segle XXI", de Jordi Nofre
15/11
La corresponsabilitat individual en el finançament públic de l’atenció sanitària
14/11
Salaris i precarietat
13/11
Buscant solucions al problema de l’habitatge
13/11
Principals elements en l’establiment de sistemes de copagament; reflexions sobre el finançament sanitari i proposta de copagaments basats en la renda
12/11
La corresponsabilitat individual en el finançament públic de l’atenció sanitària
12/11
Ètica i racionalitat de la contribució financera de l’usuari a la sanitat pública
11/11
Una panoràmica de la contribució financera de l’usuari sanitari a Europa
10/11
Impacte dels copagaments en el finançament, de l’atenció sanitària, dels medicaments i de l’atenció a la dependència
04/07
Joan Codina, una biografia atípica
03/07
Presentació del llibre "Joan Codina i Torres, un socialista a la Conselleria de Treball (1927-1999)"
25/06
Joan Codina i Torres, un socialista a la Conselleria de Treball (1927-1999) de David Ballester
19/06
José Montilla: “Les eleccions del 15-J van establir les bases de la democràcia i les llibertats”
19/06
15-J. Els Socialistes de Catalunya i les eleccions del 15/juny/1977
18/06
Inauguració de l’exposició "Els Socialistes de Catalunya i les eleccions del 15 de juny de 1977"
18/06
Pactes i alcaldes d’esquerres a la majoria de municipis
17/06
Anàlisi de l’acord sobre les bases per a un nou tractat europeu
22/05
El paper del Parlament europeu en la construcció de l’Europa Social
22/05
Paper 138. ¿Son reconciliables altos niveles de flexibilidad laboral y una amplia protección social?
22/05
Maria Badia: ’La Unió Europea es va construint poc a poc, i l’Europa social encara més’
21/05
Mar Serna: “Més seguretat, més formació, més igualtat i més estabilitat; aquests són els nostres eixos primordials d’actuació”
21/05
Catelene Passchier: ’Més hores de treball no és sinònim de major productivitat, sinó de més problemes de salut laboral’
20/05
Evelyne Gebhardt: ’Apostem per la defensa d’una Europa social, dels ciutadans, més enllà de l’Europa com a gran mercat lliure’
18/05
Mar Serna a l’Espai de Professionals
18/05
Alejandro Cercas: “Hem de fer que el debat de l’Europa Social surti dels despatxos i dels passadissos”
01/04
Raimon Obiols: ’L’Endavant és exemple de confiança en els ideals socialistes i en el poble de Catalunya’
30/03
Isidre Molas: “Per conèixer com són avui les esquerres d’aquest país, cal anar a parar a la revista Endavant”
19/03
L’equilibri entre qualitat i equitat al sistema educatiu
14/03
Els manuscrits de Salvador Clop i Marta Mata
28/02
Número 12 del Butlletí de l’Arxiu Històric
27/02
L’exposició ’Fotografiar el socialisme’, itinerant
22/02
Jordi Hereu: “Jo no crec en els multiculturalismes que semblen tolerants i són segregadors; crec en la immigració com a germen de dinamisme social”
22/02
Una identitat-projecte per a Barcelona
06/02
La socialdemocràcia i la política de la identitat. Ciutadania, integració i multiculturalisme
31/01
Dossier de lectures
31/01
Christine Frey: ’Royal personifica l’aire fresc que necessitava el socialisme francès, després d’anys d’escepticisme’
30/01
Christine Frey: "Tot i reconèixer com a seu el projecte del PS, Royal ha deixat la porta oberta a l'opinió dels ciutadans"
30/01
David Assouline: ’Royal ha fet en pocs mesos el que la resta del partit no ha pogut fer en anys’
29/01
Gérard Gruberg: ’La principal arma de Ségolène Royal és la proximitat que té amb la ciutadania’
28/01
Maria Badia: "L’únic perill del discurs de Ségolène Royal és que, essent popular, sigui titllat de populista"
26/01
Daniel Font: “El Míting de la Llibertat va evidenciar la voluntat de sortir de la política opuscular i dividida”
20/11
Vells i nous drets de l’Estat del Benestar
20/11
Recomanacions generals i propostes d’actuació en matèria d’immigració pels governs locals socialistes
16/11
Propostes socialistes per al futur d’Europa
15/11
Antonio García Santesmases: ’L’experiència catalana mostra que es pot preservar la identitat nacional respectant els drets cívics, i que aquesta identitat és compatible amb una altra’
03/07
Vicenç Navarro: “El govern tripartit ha estat realment un govern d’esquerres”
02/07
“El subdesarrollo social de España.Causas y consecuencias”, de Vicenç Navarro
02/07
’La hermenéutica de la inmigración’, de Ricard Zapata-Barrero
01/07
’El tiempo de la diversidad cultural y el discurso conservador basado en la tradición (monocultural)’, de Ricard Zapata-Barrero
01/07
’Laïcitat i Estat’, de Manuel Valls
20/06
Montserrat Tura: ’Cal que la societat arreli més els valors del respecte i de la no violència’
20/06
El subdesenvolupament social d’Espanya. Causes i conseqüències
08/06
Pasqual Maragall: “El nou Estatut demostra que Espanya està disposada a escoltar i a deixar-se tocar”
06/06
Governem-nos. Un programa catalanista per al segle XXI
06/06
Lídia Santos: ’Catalunya ha de dir sí a l’Estatut i demostrar que aquest és un país que confia en ell mateix i en els seus ciutadans’
06/06
Montserrat Tura: ’Cal que la societat arreli més els valors del respecte i de la no violència’
02/06
idees frc 2. L’Estatut segons "L’Art de la Guerra", d’Àngel Pes
23/03
Philip Cordery: ’’Europa necessita un discurs polític socialdemòcrata comú’’
23/03
Alfons Cornella: ’’Cal que l’Administració actuï com a ’driver’ per a que es doni una connexió entre talent, finançament i empresa’’
21/02
Número 10 del Butlletí de l’Arxiu Històric
21/02
Més enllà de la Nació: la nació catalana i la idea d’Espanya com a "Nació de nacions"
21/02
Josep Comaposada, biografia d’un socialista
06/02
Un Acord de Finançament Federal: Autonomia i Solidaritat
27/01
Raimon Obiols: "El ciutadans àrabs residents a Europa han d’exercir de canal de diàleg entre tots dos móns"
27/01
Manuela de Madre: "Aquest no és l’Estatut del PSC; és l’Estatut de la majoria de catalans"
Arxiu històric
del socialisme
català
'Claves sobre la estructura y la negociación de la financiación autonómica'
Papers de la Fundació
Informe Social: Había alternativa: nueva crisis, distinta respuesta.
Col·lecció Informes
Vall d'Aran. Una autonomia dins una autonomia
frc Llibres
Fundació Europea d'Estudis Progressistes |
||
Carrer Pallars, 191
08005 Barcelona
[email protected]
T +34 933 195 412