02/09/2011
La crisi del deute marca els temps de les reformes a Espanya
L'estiu que deixem enrere passarà a la història per
les dificultats d'Europa i d'Estats Units per fer front a la crisi del deute
que està minant la credibilitat dels dirigents polítics dels països afectats, a
més de l'estabilitat financera.
Després que, a principis de mes, Estats
Units anunciés un acord entre demòcrates i republicans in extremis per
evitar, per primer cop a la història, una suspensió de pagaments del país, que
permetia al Govern elevar el límit del deute a canvi de fortes retallades de la
despesa púbica -que afectarà als programes socials destinats a la població amb
menys recursos-, Alemanya i França donaven els seu vist-i-plau a la compra de
bons italians i espanyols per part de Banc Central Europeu (BCE), d'acord amb
les reformes aprovades el 21 de juliol en un Consell Europeu extraordinari a
Brussel·les, que dotava de més flexibilitat al Fons Europeu d'Estabilitat
Financera (FEEF) per intervenir en els
mercats secundaris de deute sobirà i recapitalitzar dels bancs, entre d'altres.
De tal manera, davant els creixents
rumors de la necessitat d'Espanya i Itàlia de ser "rescatades" econòmicament de
manera similar a Grècia, Portugal o Irlanda, i malgrat les fortes reticències
del director del Bundesbank o del banc central holandès -en considerar-ho una
operació de política fiscal i no monetària que excedeix els límits el mandat
del BCE i que, a més, suposa una subvenció indirecta als països amb dificultats
(que els sectors liberals consideren "mals gestors polítics"), sumat al temor
de la població alemanya que això generi la hiperinflació que els va afectar a
la dècada dels 20-, el BCE intervenia en els mercats secundaris comprant bons
espanyols i italians, i provocava una baixada de la prima de risc espanyola (el
sobrecost que demanen els inversors al bo a 10 anys respecte l'alemany) dels
370 punts bàsics als 290. Això sí, es condicionava a la presa de mesures de
"consolidació fiscal i augment de la competitivitat"-; mesures que es van
concretar amb l'anunci del govern espanyol de reduir el dèficit mitjançant una
reducció de la despesa farmacèutica, a través de la prescripció de medicaments
per principi actiu i no per la marca, i l'avançament del pagament de l'impost
de societats a les grans empreses.
A mitjans d'agost, paral·lelament,
Merkel i Sarkozy declaraven la seva voluntat de crear un veritable govern
econòmic europeu, i proposaven un Consell Europeu, que elevés el nivell de la
presa de decisions en aquest àmbit, format pels caps d'Estats i de Govern dels
17 països que formen la Zona Euro, que es reunirien almenys un parell de
vegades l'any, i amb un president permanent, que veien en la persona de Van
Rompuy. També proposaven l'establiment d'un impost sobre les transaccions
financeres que serà presentat a la resta d'Estats Membres europeus aquest mes
de setembre i, a més, pactaven harmonitzar l'impost de societats entre França i
Alemanya i coordinar les seves polítiques pressuposaries prèviament a la seva aprovació
per part dels respectius parlaments. No obstant, no es parlava ni d'emissió de
bons de deute europeus (eurobons) ni d'augmentar la quantia del FEEF, dotat
d'uns 440.000 milions d'euros. Ara bé, sí que proposaven que les constitucions
de cada país incloguessin un compromís de disciplina fiscal com el que figura a
Alemanya des de 2009 per posar fre al dèficit; que el Pacte d'Estabilitat de la
Unió Europea limita al 3% del PIB, des de 1997, i que bona part dels països ha
incomplert en algun moment sense massa conseqüències, inclosa la pròpia
Alemanya... Aquest país estableix en la seva Llei Fonamental equilibrar els
seus pressupostos a partir de 2016 sense recórrer a crèdits que superin el
0.35% del PIB per part del Govern Federal, i prohibeix als Länder
demanar crèdits a partir de 2020 per bé que, per evitar la fallida dels més
dèbils, preveu algunes transferències concretes; i només permet endeutar-se més
del previst en situacions d'emergència com desastres naturals i crisis
financeres greus.
I és aquesta voluntat de Merkel,
principalment, a més de la urgència de la delicada situació financera
espanyola, la que ha motivat a Espanya el que havia resultat impossible durant
7 anys: posar d'acord el PP i el PSOE en una reforma constitucional.
I aquesta reforma, que es va aprovar en
un Ple el passat divendres 2 de setembre per la via d'urgència, i sense
referèndum posterior -tal i com demanaven alguns grups parlamentaris, tot i no
ser preceptiu constitucionalment-, no va ser per establir la igualtat entre
home i dona a l'accés a la Corona, ni per reformar el Senat, ni per nomenar a
les comunitats autònomes i mencionar la Constitució Europea, com havia proposat
el president Rodríguez Zapatero al 2004, sinó per posar un límit al sostre de
dèficit. Així, l'estabilitat pressupostària quedarà fixada per mandat
constitucional, amb un redactat que "impedeix a l'Estat i a les comunitats
autònomes incórrer en un dèficit estructural que superi els marges establerts
per la Unió Europea"; fet que, com esmenta el director de la Fundació Rafael
Campalans, Albert Aixalà, al seu blog, no hauria d'estranyar tenint en compte
que Espanya ja va cedir sobirania a la Unió Europea en el moment del seu accés
i més, posteriorment, quan va entrar a la Zona Euro.
Les xifres del sostre de dèficit es recolliran
en una Llei Orgànica posterior que el PP i el PSOE s'han compromès a aprovar
abans del juny de 2012, i que concretarà un dèficit estructural màxim del 0.4%
del PIB. En concret, el dèficit no superarà el 0.26% del PIB en el cas de
l'Administració estatal ni el 0.14% en cada comunitat autònoma, i també les
entitats locals hauran de presentar un equilibri pressupostari. Tant el dèficit
com el deute podran ser revisats al 2015 i 2018. I, com remarca el catedràtic
d'Economia Aplicada, Josep Oliver, aquest compromís no vol dir que les
Administracions no puguin gastar més, sinó que per gastar més, o fins i tot per
mantenir la despesa actual, hauran de recaptar més, fet que afecta clarament el
contribuent.
Però, com recordava la setmana passada
el primer secretari del PSC, José Montilla, "d'aquesta crisi no ens en sortirem
bé si no és reforçant els mecanismes de presa de decisió europeus", fet que
implicaria reforçar els mecanismes de governança econòmica europea. I, en
aquest sentit, serà important estar pendents de les decisions que prengui la
Unió Europea aquest mes de setembre, que podria aprovar definitivament l'impost
sobre les transaccions financeres i, fins i tot, els eurobons. No obstant,
probablement veurem també les discrepàncies que comencen a emergir a l'hora de
pactar un nou pla de rescat a Grècia, i comprovarem si el futur president del
BCE que ha de prendre possessió del càrrec l'1 de novembre, Mario Draghi,
aconsegueix superar les fortes pressions i tensions existents en el seu si, a
favor de la solidaritat interna europea.
Documents relacionats:
Intervenció del President Van Rompuy a
la roda de premsa celebrada després de la cimera de la zona euro (21 de
juliol)
El Periódico, "La
Constitució i el futur de l'euro", Josep Oliver (1 de setembre)
Carta del primer secretari del PSC, José Montilla, a la militància (1 de setembre)
Blog d'Albert Aixalà
The Economist, "Turning Japanese" (30
de juliol) i "Central
bankers to the rescue?" (30 d'agost)
Jean Jaurès Fondation, "Crise
de l'euro, crise de l'Europe ?" (21 de juny) i "Taxer les transactions financières" (18 d'agost)
Social
Europe Journal, "Spain puts itself in Handcuffs", David Lizoaín (31 d'agost)
15/07
Tunísia: amenaces i oportunitats en l’estela de la Primavera Àrab
03/07
Tercer seminari sobre xenofòbia, populisme i extremisme ideològic
27/06
L’experiència de les primàries obertes de Barcelona
10/06
Presentació de l’informe sobre l’estat de la Unió Europea "La ciudadanía europea en tiempo de crisis"
25/11
Seminari "La política industrial europea després de la crisi financera mundial"
11/11
Més enllà de l’austeritat i el creixement: veus establertes i emergents d’un projecte de prosperitat compartida a Europa
08/11
Nou número de "Cuadernos de Alzate"
05/11
Presentació del llibre “Una alternativa progresista”, de Jonás Fernández
02/07
"Queries" està d'estrena
14/06
Fòrum polític progressista euromediterrani: "El món àrab entre la revolta i la reforma"
14/06
Sopar de l'Espai Alternativa amb Raimon Obiols
07/06
Antón Costas: “La desigualtat és un dissolvent poderosíssim de la cohesió social, que acaba provocant extremisme ideològic i populisme polític”
30/05
Presentació a Madrid del document "Por una reforma constitucional federal"
22/05
Diego López Garrido: “No és possible pensar en un projecte europeu sense solidaritat i convergència entre els seus estats membres”
22/05
Jornada per una Europa pròspera i progressista a Leipzig, amb motiu del 150è aniversari de l’SPD
16/05
Presentació a Barcelona del document "Per una reforma constitucional federal"
16/05
Per una reforma constitucional federal
11/05
Massimo D’Alema: “En només deu anys hem passat d’una UE solidària i social a una UE totalment immersa en el paradigma de l’austeritat que dicten els neoliberals”
21/04
El PSC participa a la conferència política del Partit Laborista Escocès i constitueix un comitè d’enllaç per fer un seguiment de la campanya del referèndum escocès de 2014
19/04
La lluita dels Socialistes Europeus pels drets dels deutors hipotecaris
08/04
El mínim que es pot dir sobre “El mínim que es pot dir”, de Raimon Obiols
27/03
Informe “El Estado de la Unión Europea. El fracaso de la austeridad”
24/03
Un president normal en un temps d'excepció
20/03
Finançament de partits i transparència democràtica. Bones pràctiques a Europa i Amèrica del Nord
09/05
Per una Europa alternativa, que lideri una sortida justa de la crisi
09/05
Jesús Caldera: “A Catalunya es destruiran 160.000 llocs de treball amb la reforma laboral aprovada pel PP”
08/05
"La rereguarda en guerra. Catalunya, 1936-1937", de José Luis Martín Ramos
07/05
Presidencials franceses 2012: una hipòtesi sobre els resultats
14/03
Presentació del llibre "Partidos y elecciones en la Cataluña del siglo XXI"
12/03
Presidencials a França 2012: ... i si funciona? La crida a la revolta d’Hollande
06/03
Tomás Alcoverro: “Han segrestat les organitzacions islamistes la primavera àrab?”
28/02
Presentació del llibre "Fulgor y sombras del socialismo en España. Artículos 1970-2010", de J.A. González Casanova
03/11
Exclusió juvenil a Europa: impactes de la crisi i protestes indignades
30/10
Conferència Política del PSOE 2011
28/10
Isidre Molas: “Francisco Ramos volia contribuir a canviar la història, no pas passar a la història”
24/10
José V. Sevilla: “No es pot salvar la democràcia sense salvar la socialdemocràcia”
06/10
Vicenç Navarro: 'Per cada retallada que es fa, es pot trobar una alternativa'
04/10
Diploma de postgrau "Mediterrània i relacions amb Europa"
30/09
Antoni Castells: 'Europa ha de trobar l'equilibri adequat entre la necessària austeritat fiscal i la generació de creixement econòmic'
23/09
Programa de formació i visites a responsables municipals libanesos
27/04
La Fundació Rafael Campalans, a la trobada de fundacions i partits progressistes de la Mediterrània que se celebra aquesta setmana a Tunísia
15/04
Maternitat i paternitat: polítiques de conciliació
11/04
Presentació de "Las lágrimas del Príncipe", de Gabriel Colomé
07/04
La Fundació Rafael Campalans, al Global Progress
29/11
Unes eleccions de canvi
22/11
L'actualitat política italiana, a debat
22/11
“La sentencia del Estatut y el futuro del federalismo en España”, tercer número de la revista En Construcción
15/11
“Eleccions al Parlament. Una Catalunya més forta, una societat més justa”, nou número de la Revista frc
15/11
El Marroc: un dels principals pilars de la Unió per la Mediterrània?
05/11
Isidre Molas: “Aquest llibre és també un homenatge pels que mai tindran un llibre on hi aparegui el seu nom”
04/11
Miquel Iceta: “Les reformes necessàries tenen costos, però aquests poden ser repartits d'una forma equitativa"
02/11
Reunió del projecte "Diàleg Estratègic Mediterrani"
30/06
La Fundació Rafael Campalans, membre de la FEPS
29/06
La experiencia y la esperanza. Un análisis cualitativo de los discursos de John McCain y Barack Obama
17/06
Rocío Martínez-Sampere: “Totes les polítiques han de poder ser replantejades”
10/06
Antoni Castells: “Catalunya té totes les condicions necessàries per liderar la sortida d’Espanya de la crisi”
04/06
Isidre Molas: “Espanya és un estat compost de nacions que volen viure juntes, amb independència de com entenen uns i altres el concepte de nació”
04/06
What’s next? Next left
04/06
José Montilla: “L’esquerra no pot permetre’s el luxe de quedar-se en la indefinició: ha de visualitzar l’horitzó i traçar el camí per arribar-hi”
03/06
Manuel Valls: “El socialisme ha d’ajudar els individus a trobar el seu camí dins la societat”
19/03
Tal com ho vaig viure (1927-1958), de Joan Reventós
17/03
Enric Juliana: “L’Estat de les autonomies inicia una nova i incerta etapa, i és aquí on el federalisme hi pot jugar un paper important”
11/03
Pasqual Maragall. Sense protocol
25/02
Gabriel Alconchel: “Les polítiques de joventut van més enllà de la simple oferta de serveis”
07/02
Jordi Hereu: "La fórmula del model de ciutat de Barcelona és lideratge municipal, implicació de la societat civil i participació ciutadana”
02/02
Noves idees en temps de crisi
30/01
Isidre Molas: "Campalans va ser un patriota de veritat, perquè pensava en la societat tota sencera"
19/01
Conferència del conseller Antoni Castells a Londres
30/03
I després de la crispació què? Oli en un llum
29/03
E-leccions Gener@ls 2008: l’ús de les noves tecnologies en la campanya electoral
27/03
Idees frc núm.8. Crisi i oportunitat, d’Àngel Pes
26/03
Presentació del Paper "Resistències culturals als suburbis de la Barcelona del segle XXI", de Jordi Nofre
15/11
La corresponsabilitat individual en el finançament públic de l’atenció sanitària
14/11
Salaris i precarietat
13/11
Buscant solucions al problema de l’habitatge
13/11
Principals elements en l’establiment de sistemes de copagament; reflexions sobre el finançament sanitari i proposta de copagaments basats en la renda
12/11
La corresponsabilitat individual en el finançament públic de l’atenció sanitària
12/11
Ètica i racionalitat de la contribució financera de l’usuari a la sanitat pública
11/11
Una panoràmica de la contribució financera de l’usuari sanitari a Europa
10/11
Impacte dels copagaments en el finançament, de l’atenció sanitària, dels medicaments i de l’atenció a la dependència
04/07
Joan Codina, una biografia atípica
03/07
Presentació del llibre "Joan Codina i Torres, un socialista a la Conselleria de Treball (1927-1999)"
25/06
Joan Codina i Torres, un socialista a la Conselleria de Treball (1927-1999) de David Ballester
19/06
José Montilla: “Les eleccions del 15-J van establir les bases de la democràcia i les llibertats”
19/06
15-J. Els Socialistes de Catalunya i les eleccions del 15/juny/1977
18/06
Inauguració de l’exposició "Els Socialistes de Catalunya i les eleccions del 15 de juny de 1977"
18/06
Pactes i alcaldes d’esquerres a la majoria de municipis
17/06
Anàlisi de l’acord sobre les bases per a un nou tractat europeu
22/05
El paper del Parlament europeu en la construcció de l’Europa Social
22/05
Paper 138. ¿Son reconciliables altos niveles de flexibilidad laboral y una amplia protección social?
22/05
Maria Badia: ’La Unió Europea es va construint poc a poc, i l’Europa social encara més’
21/05
Mar Serna: “Més seguretat, més formació, més igualtat i més estabilitat; aquests són els nostres eixos primordials d’actuació”
21/05
Catelene Passchier: ’Més hores de treball no és sinònim de major productivitat, sinó de més problemes de salut laboral’
20/05
Evelyne Gebhardt: ’Apostem per la defensa d’una Europa social, dels ciutadans, més enllà de l’Europa com a gran mercat lliure’
18/05
Mar Serna a l’Espai de Professionals
18/05
Alejandro Cercas: “Hem de fer que el debat de l’Europa Social surti dels despatxos i dels passadissos”
01/04
Raimon Obiols: ’L’Endavant és exemple de confiança en els ideals socialistes i en el poble de Catalunya’
30/03
Isidre Molas: “Per conèixer com són avui les esquerres d’aquest país, cal anar a parar a la revista Endavant”
19/03
L’equilibri entre qualitat i equitat al sistema educatiu
14/03
Els manuscrits de Salvador Clop i Marta Mata
28/02
Número 12 del Butlletí de l’Arxiu Històric
27/02
L’exposició ’Fotografiar el socialisme’, itinerant
22/02
Jordi Hereu: “Jo no crec en els multiculturalismes que semblen tolerants i són segregadors; crec en la immigració com a germen de dinamisme social”
22/02
Una identitat-projecte per a Barcelona
06/02
La socialdemocràcia i la política de la identitat. Ciutadania, integració i multiculturalisme
31/01
Dossier de lectures
31/01
Christine Frey: ’Royal personifica l’aire fresc que necessitava el socialisme francès, després d’anys d’escepticisme’
30/01
Christine Frey: "Tot i reconèixer com a seu el projecte del PS, Royal ha deixat la porta oberta a l'opinió dels ciutadans"
30/01
David Assouline: ’Royal ha fet en pocs mesos el que la resta del partit no ha pogut fer en anys’
29/01
Gérard Gruberg: ’La principal arma de Ségolène Royal és la proximitat que té amb la ciutadania’
28/01
Maria Badia: "L’únic perill del discurs de Ségolène Royal és que, essent popular, sigui titllat de populista"
26/01
Daniel Font: “El Míting de la Llibertat va evidenciar la voluntat de sortir de la política opuscular i dividida”
20/11
Vells i nous drets de l’Estat del Benestar
20/11
Recomanacions generals i propostes d’actuació en matèria d’immigració pels governs locals socialistes
16/11
Propostes socialistes per al futur d’Europa
15/11
Antonio García Santesmases: ’L’experiència catalana mostra que es pot preservar la identitat nacional respectant els drets cívics, i que aquesta identitat és compatible amb una altra’
03/07
Vicenç Navarro: “El govern tripartit ha estat realment un govern d’esquerres”
02/07
“El subdesarrollo social de España.Causas y consecuencias”, de Vicenç Navarro
02/07
’La hermenéutica de la inmigración’, de Ricard Zapata-Barrero
01/07
’El tiempo de la diversidad cultural y el discurso conservador basado en la tradición (monocultural)’, de Ricard Zapata-Barrero
01/07
’Laïcitat i Estat’, de Manuel Valls
20/06
Montserrat Tura: ’Cal que la societat arreli més els valors del respecte i de la no violència’
20/06
El subdesenvolupament social d’Espanya. Causes i conseqüències
08/06
Pasqual Maragall: “El nou Estatut demostra que Espanya està disposada a escoltar i a deixar-se tocar”
06/06
Governem-nos. Un programa catalanista per al segle XXI
06/06
Lídia Santos: ’Catalunya ha de dir sí a l’Estatut i demostrar que aquest és un país que confia en ell mateix i en els seus ciutadans’
06/06
Montserrat Tura: ’Cal que la societat arreli més els valors del respecte i de la no violència’
02/06
idees frc 2. L’Estatut segons "L’Art de la Guerra", d’Àngel Pes
23/03
Philip Cordery: ’’Europa necessita un discurs polític socialdemòcrata comú’’
23/03
Alfons Cornella: ’’Cal que l’Administració actuï com a ’driver’ per a que es doni una connexió entre talent, finançament i empresa’’
21/02
Número 10 del Butlletí de l’Arxiu Històric
21/02
Més enllà de la Nació: la nació catalana i la idea d’Espanya com a "Nació de nacions"
21/02
Josep Comaposada, biografia d’un socialista
06/02
Un Acord de Finançament Federal: Autonomia i Solidaritat
27/01
Raimon Obiols: "El ciutadans àrabs residents a Europa han d’exercir de canal de diàleg entre tots dos móns"
27/01
Manuela de Madre: "Aquest no és l’Estatut del PSC; és l’Estatut de la majoria de catalans"
Arxiu històric
del socialisme
català
'Claves sobre la estructura y la negociación de la financiación autonómica'
Papers de la Fundació
Informe Social: Había alternativa: nueva crisis, distinta respuesta.
Col·lecció Informes
Vall d'Aran. Una autonomia dins una autonomia
frc Llibres
Fundació Europea d'Estudis Progressistes |
||
Carrer Pallars, 191
08005 Barcelona
[email protected]
T +34 933 195 412