24/03/2013
Un president normal en un temps d'excepció
Sobre el libre
de José Montilla, "Clar i Català. Testimoni de quatre anys de presidència" (La
Magrana. Barcelona, 2013)
Probablement si
s'hagués d'elegir un tret definitori de la personalitat política de José Montilla
seria el seu sentit del deure. En la decisió de publicar aquest testimoni de la
seva etapa com a president de la Generalitat s'intueix precisament aquest sentit del deure i la voluntat de
retre comptes sobre com va exercir la
seva responsabilitat i d'explicar el perquè de les seves decisions més
rellevants.
Lluís Bassets, en
l'acte de presentació del llibre, va assenyalar com un bon hàbit
democràtic que els polítics que han
ocupat altes responsabilitats facin l'esforç d'explicar la seva experiència en
el poder. En certa manera, es tracta d'un exercici de rendiment de comptes que
si és realitzat amb honestedat intel·lectual contribueix a fer més transparent
i comprensible l'exercici de la política a ulls dels ciutadans.
És cert que les
memòries polítiques tendeixen a ser justificatòries i són, com a mínim, ambivalents, en servir al mateix temps
d'exculpació i d'explicació. La fórmula triada pel president Montilla per fer
públic el seu testimoni afavoreix més l'explicació que l'exculpació. L'opció de
descartar el monòleg confessional a favor del diàleg amb un periodista de
prestigi com en Rafael Jorba garanteix que totes les qüestions rellevants han
estat plantejades i -en honor de José Montilla- cal dir que en cap moment han
estat refusades.
De manera que tenim
la seva versió de les discrepàncies amb el president Maragall sobre
l'Estatut, sobre els canvis en el seu
govern o sobre l'expulsió d'ERC del govern, del pacte Mas-Zapatero, de les
circumstàncies que van envoltar la renúncia de Maragall i la seva decisió de
ser candidat, d'un cert fracàs de l'anomenat "factor Montilla", de la formació
del seu govern i les relacions amb els socis coaligats, de les complexes
relacions amb el president Zapatero, de la feixuga negociació del finançament,
de l'agònic pas de l'Estatut pel Tribunal Constitucional ... Es pot coincidir poc o molt amb les seves
respostes i amb el relat resultant, però és notori l'esforç de sinceritat i la
voluntat de coherència que se'n desprén per oferir la seva part de la veritat.
La presidència de
José Montilla es va iniciar sota el signe de la continuïtat del projecte
iniciat el 2003 pel president Maragall i l'aliança de les esquerres catalanes.
Tanmateix, una continuïtat matisada per una certa voluntat de rectificació que
afectava la concepció de la presidència, el funcionament del govern i la
prelació dels objectius. A diferència dels anteriors presidents, Montilla va
pretendre esdevenir un president normal en posar l'èmfasi en la seva funció de
cap del govern per sobre de la de líder del país, d'aquí la seva concepció del
lideratge col·lectiu i la seva convicció que eren més importants els fets que
les paraules. Aquesta visió de la seva funció comportava també una rectificació
en el funcionament del govern i de les relacions entre els seus socis, amb
l'objectiu d'evitar les dissonàncies que havien enterbolit la feina feta pels
governs Maragall. La coincidència
inicial dins de l'executiu dels màxims responsables dels partits de la
majoria perseguia sens dubte aquest propòsit, amb una especial atenció a refer
i preservar l'harmonia amb Esquerra Republicana. Finalment, també s'insinuava
una rectificació en la intenció de posar per davant les polítiques públiques,
especialment les destinades a garantir la cohesió social i territorial i
l'impuls de les infraestructures de tot ordre orientades a la millora de la
competitivitat de l'economia catalana. Tot això, en el benentès que un
desplegament ràpid i eficaç de l'Estatut havia de ser un factor determinant en
l'aplicació d'aquestes polítiques.
En resum, podria
dir-se que el president Montilla aspirava a esdevenir un president normal d'un
país normal, un cop fet l'esforç de dotar-se de millors instruments
d'autogovern amb el nou Estatut.
Però, aquesta
aspiració de normalitat aviat va veure's estroncada per factors aliens al
funcionament del govern, que va comptar en tot moment amb una majoria
parlamentària sense fissures i que va funcionar sense estridències
significatives, malgrat la magnificació mediàtica amb que foren tractades. Des
del mateix moment de la gestació del Govern d'Entesa es produeix un desacord
rellevant amb el president del govern espanyol, refractari a la reedició d'un
nou govern de les esquerres catalanes i procliu a un acord amb Convergència i
Unió. La decisió de Montilla d'aplicar l'opcio estratègica del PSC fent cas
omís a la preferència estratègica de Zapatero va ser un acte d'afirmació
contundent de l'autonomia del socialisme català, però era també el presagi
d'unes relacions tenses i difícils amb el govern central.
Com es prou
conegut, la combinació de la tensió creixent entorn de l'Estatut i el
descabdellament de la crisi econòmica van provocar la tempesta perfecta que va
anular tota pretensió de normalitat i que
va portar el país a una situació d'excepció. I així, una presidència
pensada per a una gestió eficaç de l'autogovern i de les polítiques
públiques va haver de reconvertir-se en
una presidència dedicada fonamentalment a la defensa de l'autogovern i a la
progressiva adequació de les polítiques públiques a un context de crisi
econòmica.
Defensa de
l'autogovern davant l'ofensiva jurídica i política del Partit Popular contra
l'Estatut, sense l'acompanyament prou vigorós del govern central i el
progressiu acomplexament del PSOE. De manera que el desplegament de l'Estatut
va ser cada cop més difícil, especialment en el punt clau de l'acord de
finançament que va endarrerir-se tot un any, i que va resultar -tal com explica
Montilla- letal per la credibilitat del president Zapatero i del govern central
a Catalunya. La llavor de la desafecció catalana estava germinant ràpidament i
cada nou incident entorn del pas de l'Estatut pel Tribunal Constitucional no
feia res més que accelerar-la. La sentència va suposar el cop de gràcia polític
i simbòlic, més que jurídic, a l'Estatut i marcava un punt de difícil retorn en
la relació entre Catalunya i Espanya.
Paral·lelament, la
crisi econòmica anava minant la societat catalana i la seva moral col·lectiva i
les bases fiscals de l'autogovern, amb una caiguda dels ingressos que obligava
a una reorientació de les prioritats pressupostàries. El president Montilla va
acreditar el seu sentit de la realitat en ser dels primers que van parlar
obertament de crisi i en adoptar el seu govern
mesures successives per reajustar la despesa pública. En el seu
testimoni atribueix a la crisi la davallada decisiva de les expectatives
electorals de les esquerres catalanes.
Així, el balanç
dels set anys de governació de les esquerres catalanes amb els presidents
Maragall i Montilla, es veia definitivament obscurit per la crisi política
originada per la sentència de l'Estatut i per l'impacte de la crisi que deixava
sense marge l'ambiciosa política de serveis públics que els van caracteritzar.
En aquestes circumstàncies s'esvairen definitivament els factors de cohesió de
les esquerres i la hipòtesi de la reedició de la seva aliança passava a ser
descartada implícitament tant pel PSC com per ERC, deixant la via expedita per
al retorn de CiU a la governació del país.
Montilla construeix
un relat sobre tots aquests fets amb precisió i fredor analítiques, però també
amb espurnes de passió a l'hora de reivindicar la feina realitzada pels governs
catalanistes i d'esquerres i de considerar que no han estat un parèntesi en la
història del nostre autogovern, en contra dels judicis sumaríssims a que han
estat sotmesos a base de fets evidents, però també de massa
tòpics interessats.
Del seu testimoni
es desprén aquest orgull per la història viscuda, una voluntat de normalitat malgrat les
circumstàncies, una mirada sempre
realista, una tenacitat per assolir els
objectius, una dignitat en l'exercici de la funció
presidencial i, en definitiva, una concepció de la política com un deure cívic.
Més enllà del valor
del testimoni personal, el pas de José Montilla per la presidència de la
Generalitat deixa una certa idea de Catalunya que, malgrat els focs artificials
que estem vivint, està ben lluny d'estar amortitzada. Lluís Foix, en el pròleg
del llibre, destaca tres aspectes d'aquesta visió. En primer lloc, una convicció radicalment democràtica sobre el
futur de Catalunya. En paraules del mateix Montilla: "el futur de Catalunya
no està escrit, serà el que els catalans i les catalanes vulguem i siguem
capaços de fer. Ningú no ens farà anar, com a poble, per un camí que
col·lectivament no desitgem". En segon lloc, una determinació ferma d'exercir
l'autogovern, d'utilitzar plenament els instruments institucionals i jurídics
que disposem i de participar en totes les decisions que afectin Catalunya, amb
la voluntat de fer Estat. I, finalment, una
preocupació sincera i compromesa per les conseqüències de la desafecció
emocional entre Catalunya i Espanya.
Unes conviccions i
actituds que, més d'hora que tard,
tornaran a ser necessàries.
Jaume Bellmunt
Padró
24 de març de
2013
15/07
Tunísia: amenaces i oportunitats en l’estela de la Primavera Àrab
03/07
Tercer seminari sobre xenofòbia, populisme i extremisme ideològic
27/06
L’experiència de les primàries obertes de Barcelona
10/06
Presentació de l’informe sobre l’estat de la Unió Europea "La ciudadanía europea en tiempo de crisis"
25/11
Seminari "La política industrial europea després de la crisi financera mundial"
11/11
Més enllà de l’austeritat i el creixement: veus establertes i emergents d’un projecte de prosperitat compartida a Europa
08/11
Nou número de "Cuadernos de Alzate"
05/11
Presentació del llibre “Una alternativa progresista”, de Jonás Fernández
02/07
"Queries" està d'estrena
14/06
Fòrum polític progressista euromediterrani: "El món àrab entre la revolta i la reforma"
14/06
Sopar de l'Espai Alternativa amb Raimon Obiols
07/06
Antón Costas: “La desigualtat és un dissolvent poderosíssim de la cohesió social, que acaba provocant extremisme ideològic i populisme polític”
30/05
Presentació a Madrid del document "Por una reforma constitucional federal"
22/05
Diego López Garrido: “No és possible pensar en un projecte europeu sense solidaritat i convergència entre els seus estats membres”
22/05
Jornada per una Europa pròspera i progressista a Leipzig, amb motiu del 150è aniversari de l’SPD
16/05
Presentació a Barcelona del document "Per una reforma constitucional federal"
16/05
Per una reforma constitucional federal
11/05
Massimo D’Alema: “En només deu anys hem passat d’una UE solidària i social a una UE totalment immersa en el paradigma de l’austeritat que dicten els neoliberals”
21/04
El PSC participa a la conferència política del Partit Laborista Escocès i constitueix un comitè d’enllaç per fer un seguiment de la campanya del referèndum escocès de 2014
19/04
La lluita dels Socialistes Europeus pels drets dels deutors hipotecaris
08/04
El mínim que es pot dir sobre “El mínim que es pot dir”, de Raimon Obiols
27/03
Informe “El Estado de la Unión Europea. El fracaso de la austeridad”
24/03
Un president normal en un temps d'excepció
20/03
Finançament de partits i transparència democràtica. Bones pràctiques a Europa i Amèrica del Nord
09/05
Per una Europa alternativa, que lideri una sortida justa de la crisi
09/05
Jesús Caldera: “A Catalunya es destruiran 160.000 llocs de treball amb la reforma laboral aprovada pel PP”
08/05
"La rereguarda en guerra. Catalunya, 1936-1937", de José Luis Martín Ramos
07/05
Presidencials franceses 2012: una hipòtesi sobre els resultats
14/03
Presentació del llibre "Partidos y elecciones en la Cataluña del siglo XXI"
12/03
Presidencials a França 2012: ... i si funciona? La crida a la revolta d’Hollande
06/03
Tomás Alcoverro: “Han segrestat les organitzacions islamistes la primavera àrab?”
28/02
Presentació del llibre "Fulgor y sombras del socialismo en España. Artículos 1970-2010", de J.A. González Casanova
03/11
Exclusió juvenil a Europa: impactes de la crisi i protestes indignades
30/10
Conferència Política del PSOE 2011
28/10
Isidre Molas: “Francisco Ramos volia contribuir a canviar la història, no pas passar a la història”
24/10
José V. Sevilla: “No es pot salvar la democràcia sense salvar la socialdemocràcia”
06/10
Vicenç Navarro: 'Per cada retallada que es fa, es pot trobar una alternativa'
04/10
Diploma de postgrau "Mediterrània i relacions amb Europa"
30/09
Antoni Castells: 'Europa ha de trobar l'equilibri adequat entre la necessària austeritat fiscal i la generació de creixement econòmic'
23/09
Programa de formació i visites a responsables municipals libanesos
27/04
La Fundació Rafael Campalans, a la trobada de fundacions i partits progressistes de la Mediterrània que se celebra aquesta setmana a Tunísia
15/04
Maternitat i paternitat: polítiques de conciliació
11/04
Presentació de "Las lágrimas del Príncipe", de Gabriel Colomé
07/04
La Fundació Rafael Campalans, al Global Progress
29/11
Unes eleccions de canvi
22/11
L'actualitat política italiana, a debat
22/11
“La sentencia del Estatut y el futuro del federalismo en España”, tercer número de la revista En Construcción
15/11
“Eleccions al Parlament. Una Catalunya més forta, una societat més justa”, nou número de la Revista frc
15/11
El Marroc: un dels principals pilars de la Unió per la Mediterrània?
05/11
Isidre Molas: “Aquest llibre és també un homenatge pels que mai tindran un llibre on hi aparegui el seu nom”
04/11
Miquel Iceta: “Les reformes necessàries tenen costos, però aquests poden ser repartits d'una forma equitativa"
02/11
Reunió del projecte "Diàleg Estratègic Mediterrani"
30/06
La Fundació Rafael Campalans, membre de la FEPS
29/06
La experiencia y la esperanza. Un análisis cualitativo de los discursos de John McCain y Barack Obama
17/06
Rocío Martínez-Sampere: “Totes les polítiques han de poder ser replantejades”
10/06
Antoni Castells: “Catalunya té totes les condicions necessàries per liderar la sortida d’Espanya de la crisi”
04/06
Isidre Molas: “Espanya és un estat compost de nacions que volen viure juntes, amb independència de com entenen uns i altres el concepte de nació”
04/06
What’s next? Next left
04/06
José Montilla: “L’esquerra no pot permetre’s el luxe de quedar-se en la indefinició: ha de visualitzar l’horitzó i traçar el camí per arribar-hi”
03/06
Manuel Valls: “El socialisme ha d’ajudar els individus a trobar el seu camí dins la societat”
19/03
Tal com ho vaig viure (1927-1958), de Joan Reventós
17/03
Enric Juliana: “L’Estat de les autonomies inicia una nova i incerta etapa, i és aquí on el federalisme hi pot jugar un paper important”
11/03
Pasqual Maragall. Sense protocol
25/02
Gabriel Alconchel: “Les polítiques de joventut van més enllà de la simple oferta de serveis”
07/02
Jordi Hereu: "La fórmula del model de ciutat de Barcelona és lideratge municipal, implicació de la societat civil i participació ciutadana”
02/02
Noves idees en temps de crisi
30/01
Isidre Molas: "Campalans va ser un patriota de veritat, perquè pensava en la societat tota sencera"
19/01
Conferència del conseller Antoni Castells a Londres
30/03
I després de la crispació què? Oli en un llum
29/03
E-leccions Gener@ls 2008: l’ús de les noves tecnologies en la campanya electoral
27/03
Idees frc núm.8. Crisi i oportunitat, d’Àngel Pes
26/03
Presentació del Paper "Resistències culturals als suburbis de la Barcelona del segle XXI", de Jordi Nofre
15/11
La corresponsabilitat individual en el finançament públic de l’atenció sanitària
14/11
Salaris i precarietat
13/11
Buscant solucions al problema de l’habitatge
13/11
Principals elements en l’establiment de sistemes de copagament; reflexions sobre el finançament sanitari i proposta de copagaments basats en la renda
12/11
La corresponsabilitat individual en el finançament públic de l’atenció sanitària
12/11
Ètica i racionalitat de la contribució financera de l’usuari a la sanitat pública
11/11
Una panoràmica de la contribució financera de l’usuari sanitari a Europa
10/11
Impacte dels copagaments en el finançament, de l’atenció sanitària, dels medicaments i de l’atenció a la dependència
04/07
Joan Codina, una biografia atípica
03/07
Presentació del llibre "Joan Codina i Torres, un socialista a la Conselleria de Treball (1927-1999)"
25/06
Joan Codina i Torres, un socialista a la Conselleria de Treball (1927-1999) de David Ballester
19/06
José Montilla: “Les eleccions del 15-J van establir les bases de la democràcia i les llibertats”
19/06
15-J. Els Socialistes de Catalunya i les eleccions del 15/juny/1977
18/06
Inauguració de l’exposició "Els Socialistes de Catalunya i les eleccions del 15 de juny de 1977"
18/06
Pactes i alcaldes d’esquerres a la majoria de municipis
17/06
Anàlisi de l’acord sobre les bases per a un nou tractat europeu
22/05
El paper del Parlament europeu en la construcció de l’Europa Social
22/05
Paper 138. ¿Son reconciliables altos niveles de flexibilidad laboral y una amplia protección social?
22/05
Maria Badia: ’La Unió Europea es va construint poc a poc, i l’Europa social encara més’
21/05
Mar Serna: “Més seguretat, més formació, més igualtat i més estabilitat; aquests són els nostres eixos primordials d’actuació”
21/05
Catelene Passchier: ’Més hores de treball no és sinònim de major productivitat, sinó de més problemes de salut laboral’
20/05
Evelyne Gebhardt: ’Apostem per la defensa d’una Europa social, dels ciutadans, més enllà de l’Europa com a gran mercat lliure’
18/05
Mar Serna a l’Espai de Professionals
18/05
Alejandro Cercas: “Hem de fer que el debat de l’Europa Social surti dels despatxos i dels passadissos”
01/04
Raimon Obiols: ’L’Endavant és exemple de confiança en els ideals socialistes i en el poble de Catalunya’
30/03
Isidre Molas: “Per conèixer com són avui les esquerres d’aquest país, cal anar a parar a la revista Endavant”
19/03
L’equilibri entre qualitat i equitat al sistema educatiu
14/03
Els manuscrits de Salvador Clop i Marta Mata
28/02
Número 12 del Butlletí de l’Arxiu Històric
27/02
L’exposició ’Fotografiar el socialisme’, itinerant
22/02
Jordi Hereu: “Jo no crec en els multiculturalismes que semblen tolerants i són segregadors; crec en la immigració com a germen de dinamisme social”
22/02
Una identitat-projecte per a Barcelona
06/02
La socialdemocràcia i la política de la identitat. Ciutadania, integració i multiculturalisme
31/01
Dossier de lectures
31/01
Christine Frey: ’Royal personifica l’aire fresc que necessitava el socialisme francès, després d’anys d’escepticisme’
30/01
Christine Frey: "Tot i reconèixer com a seu el projecte del PS, Royal ha deixat la porta oberta a l'opinió dels ciutadans"
30/01
David Assouline: ’Royal ha fet en pocs mesos el que la resta del partit no ha pogut fer en anys’
29/01
Gérard Gruberg: ’La principal arma de Ségolène Royal és la proximitat que té amb la ciutadania’
28/01
Maria Badia: "L’únic perill del discurs de Ségolène Royal és que, essent popular, sigui titllat de populista"
26/01
Daniel Font: “El Míting de la Llibertat va evidenciar la voluntat de sortir de la política opuscular i dividida”
20/11
Vells i nous drets de l’Estat del Benestar
20/11
Recomanacions generals i propostes d’actuació en matèria d’immigració pels governs locals socialistes
16/11
Propostes socialistes per al futur d’Europa
15/11
Antonio García Santesmases: ’L’experiència catalana mostra que es pot preservar la identitat nacional respectant els drets cívics, i que aquesta identitat és compatible amb una altra’
03/07
Vicenç Navarro: “El govern tripartit ha estat realment un govern d’esquerres”
02/07
“El subdesarrollo social de España.Causas y consecuencias”, de Vicenç Navarro
02/07
’La hermenéutica de la inmigración’, de Ricard Zapata-Barrero
01/07
’El tiempo de la diversidad cultural y el discurso conservador basado en la tradición (monocultural)’, de Ricard Zapata-Barrero
01/07
’Laïcitat i Estat’, de Manuel Valls
20/06
Montserrat Tura: ’Cal que la societat arreli més els valors del respecte i de la no violència’
20/06
El subdesenvolupament social d’Espanya. Causes i conseqüències
08/06
Pasqual Maragall: “El nou Estatut demostra que Espanya està disposada a escoltar i a deixar-se tocar”
06/06
Governem-nos. Un programa catalanista per al segle XXI
06/06
Lídia Santos: ’Catalunya ha de dir sí a l’Estatut i demostrar que aquest és un país que confia en ell mateix i en els seus ciutadans’
06/06
Montserrat Tura: ’Cal que la societat arreli més els valors del respecte i de la no violència’
02/06
idees frc 2. L’Estatut segons "L’Art de la Guerra", d’Àngel Pes
23/03
Philip Cordery: ’’Europa necessita un discurs polític socialdemòcrata comú’’
23/03
Alfons Cornella: ’’Cal que l’Administració actuï com a ’driver’ per a que es doni una connexió entre talent, finançament i empresa’’
21/02
Número 10 del Butlletí de l’Arxiu Històric
21/02
Més enllà de la Nació: la nació catalana i la idea d’Espanya com a "Nació de nacions"
21/02
Josep Comaposada, biografia d’un socialista
06/02
Un Acord de Finançament Federal: Autonomia i Solidaritat
27/01
Raimon Obiols: "El ciutadans àrabs residents a Europa han d’exercir de canal de diàleg entre tots dos móns"
27/01
Manuela de Madre: "Aquest no és l’Estatut del PSC; és l’Estatut de la majoria de catalans"
Arxiu històric
del socialisme
català
'Claves sobre la estructura y la negociación de la financiación autonómica'
Papers de la Fundació
Informe Social: Había alternativa: nueva crisis, distinta respuesta.
Col·lecció Informes
Vall d'Aran. Una autonomia dins una autonomia
frc Llibres
Fundació Europea d'Estudis Progressistes |
||
Carrer Pallars, 191
08005 Barcelona
[email protected]
T +34 933 195 412