16/11/2012
El federalisme fiscal alemany
La Fundació Rafael Campalans i la Friedrich Ebert
Stiftung han organitzat el seminari "El federalisme fiscal alemany",
en què s'ha debatut entorn al sistema de finançament d'Alemanya i la via
federal a Espanya.
La benvinguda i introducció han anat a càrrec de Lothar Witte, director de l'Oficina a
Espanya de la Fundació Friedrich Ebert, i Miquel Iceta, president de la Fundació Rafael
Campalans.
Moderats per la candidata a les llistes del PSC, Rocío Martínez-Sampere, les ponències
han girat entorn al sistema de finançament alemany, amb els experts Wolfgang Renzsch, professor de
Ciència Política a la Universitat de Magdeburg, i Matthias Woisin, director de Finances
i Planificació del Ministeri de Finances del Land d'Hamburg.
El professor Renzsch
ha inicat la seva exposició referint-se a les diferències entre el federalisme
dual, propi dels EEUU i el federalisme funcional alemany en el terreny de les
finances. En el primer, existeix autonomia fiscal i una relació competitiva
entre estats, alhora que el govern federal no té com a missió l'equalització
fiscal destinada a abolir disparitats. En el federalisme funcional cooperatiu
en canvi, existeix sempre una supremacia de la norma federal -o fins i tot
europea- i un procés d'equalització fiscal que tendeix a abolir les disparitats
entre territoris.
Així, en el cas alemany tot i les disparitats en el
PIB per càpita dels diferents länder
(entre 22.000 i 52.000 euros per càpita) els mecanismes de compensació fiscal
fan que tots els länder tendeixin a
tenir un nivell d'ingressos fiscals similars, al voltant de la mitjana federal.
Així un länder amb un nivell
d'ingressos del 65% de la mitjana, acabarà tenint uns recursos d'entre el 95 i
el 98% després de l'igualació. En canvi, un länder
amb un nivell d'ingressos del 125% de la mitjana acabarà tenint un nivell
d'ingressos entre el 100 i el 107%.
La principal característica del sistema alemany,
però, és que mai un land que amb
ingressos fiscals per sota la mitjana abans de la compensació, tindrà més
recursos que la mitjana després de l'equalització fiscal. En correspondència,
mai un land que amb ingressos fiscals
per sobre de la mitjana, es trobarà per sota després d'aplicar el sistema
compensatori.
Matthias
Woisin
ha posat l'accent en la transparència del sistema alemany de transferències i
en l'eficiència de l'administració fiscal única, que realitza transferències
diàries als diferents nivells de govern per tal de garantir el correcte
funcionament del sistema, garantint la liquidesa d'una manera directa,
transparent i molt fiable.
Woisin, amb una llarga carrera
al ministeri de finances d'Hamburg, ha explicat amb detall el funcionament del
sistema de compensació fiscal, entre länder
rics i länder pobres, i de les
transferències directes del govern federal als länder amb menys recursos, destacant-ne l'eficiència del seu
funcionament.
Finalment, Antonio
Arroyo, professor de Dret Constitucional de la UAM, i Mario Kolling, investigador del
Centre d'Estudis Constitucionals, han fet un comentari a les ponències
destacant aquells elements que poder ser més útils per a la futura reforma
federal de la Constitució, no només en l'àmbit del finançament autonòmic sinó
de la reforma del Senat i l'establiment d'un sistema de competències exclusives
de les Comunitats Autònomes.
El debat ha servit per a fer un intercanvi d'opinions entre els assistents,
d'entre els quals Laia
Bonet, candidata a les llistes del PSC, Joan Rangel i Meritxell Batet, diputats al Congrés, Eliseo Aja, catedràtic de Dret
Constitucional de la UB, Antoni Zabalza, professor d'Economia i president
d'Ercros, i Montserrat Colldeforns, professora
d'Economia de la UAB i exdiputada.
Pere Navarro, cap de
llista del PSC, ha fet la cloenda de la jornada destacant que el PSC vol
prendre el federalisme alemany com a model d'Estat federal amb institucions
respectades que garanteixen el seu bon funcionament, com el Bundesrat o el
Tribunal Constitucional Federal de Karlsruhe.
En relació al federalisme fiscal, Navarro ha
destacat la transparència del sistema alemany i el respecte al principi
d'ordinalitat en la redistribució dels recursos fiscals, dos elements
essencials del nou sistema de finançament que proposa el PSC.
Adjuntem documentació en pdf.
La reforma constitucional de 2009 de las relaciones financieras entre la federación y los länder en la República Federal de Alemania |
The Federal Finantial Equalisation System in Germany |
Arxiu històric
del socialisme
català
XIV Seminar about populism, xenophobia, conflict and communicarion
Papers de la Fundació
Informe Social. Un nou contracte social per a una prosperitat compartida
Col·lecció Informes
El Futur és Federal
frc Llibres
Economistas frente a la crisis
![]() |
Fundació Europea d'Estudis Progressistes |
|
Carrer Pallars, 191
08005 Barcelona
[email protected]
T +34 933 195 412