29/04/2022
Jornada 'Una estratègia industrial per a Catalunya'
El passat divendres,
29 d'abril, la Fundació Rafael Campalans va organitzar, junt amb el Grup
Parlamentari Socialistes-Units per Avançar, les jornades "Una estratègia
industrial per a Catalunya".
Actividad subvencionada por el Ministerio de Cultura y Deporte
Podeu veure les jornades
completes al nostre canal de Youtube, fent click aquí.
L'encarregat de
donar la benvinguda va ser el president de la fundació, José Montilla. El
president va començar fent referència a les últimes activitats que ha
organitzat la FRC, dient que "en els darrers mesos i sota el paraigües
de la FRC hem tingut ocasió de reflexionar sobre les polítiques socials, la
lluita contra les desigualtats, sobre l'ús social del català, sobre el sistema
de finançament de l'autogovern i sobre els jocs d'hivern. Ho hem fet en mig
d'un context molt difícil. Avui ho fem sobre indústria". Per Montilla, "apostar
per la indústria vol dir apostar per la innovació, per la recerca aplicada, per
la qualitat de l'ocupació, per la formació, per la negociació col·lectiva, la
recerca d'aliances, la internacionalització de la productivitat i la
competitivitat, i l'obertura de la nostra economia", i que "a més de treballar
per l'increment de l'activitat industrial hem d'esforçar-nos perquè la nostra
indústria guanyi autonomia estratègica". No obstant, matisà que "no es tracta
de fer discursos ni pràctiques autàrquiques, però sí posar de manifest que
convé reduir les nostres dependències en la mida possible". En aquesta línia,
defensà que "ens cal més autonomia energètica, que ha de venir d'un major
esforç de produir energia amb fonts renovables, i ens cal disposar de
polítiques públiques més compromesos amb la indústria que volem". Per a fer
això, el president creu que "els poders públics han de desenvolupar la seva
capacitat regulatòria no per posar impediments, sinó per a garantir l'interès
públic", i que "els governs han de crear les condicions propícies per ajudar al
desenvolupament industrial, i això vol dir estabilitat política i
institucional, seguretat jurídica i cohesió social". Així doncs, segons
Montilla "Catalunya necessita potenciar la seva activitat industrial amb tots els
atributs que reclamem: una indústria oberta, global, competitiva, digital,
innovadora, sostenible i socialment responsable. La nostra indústria necessita
un govern que ajudi, que aposti pel partenariat publico-privat".
La inauguració de l'acte
va córrer a càrrec del primer secretari del PSC, Salvador Illa, que
començà dient com en moments complexes com el que estem vivint "és
necessari posar llums llargues", ja que "el món està canviant molt, i molt
ràpid, amb canvis d'un abast que es fa difícil de calibrar", i remarcà la
importància d'actes com aquest. Per altra banda, Illa va recordar que "la
indústria és necessària, sinó imprescindible, a l'economia catalana. Es parla
molt de l'economia dels serveis i del turisme, però la indústria és
imprescindible per l'economia catalana". A més, "la indústria va aparellada amb
la tecnologia i la innovació", i que "una bona política industrial comporta una
bona política d'innovació tecnològica". En aquesta línia, Illa defensà que "tot
això no es fa en competència, com alguns s'entossudeixen, ni contra Espanya ni
contra Europa. Es fa en col·laboració, sumant", ja que "sempre és millor fer
les coses amb consens". En aquest sentit, el primer secretari remarcà que "nosaltres,
que estem per la política útil, dels acords i dels consensos, jugarem a favor,
si és possible, per un pacte nacional de la indústria a Catalunya".
La primera taula de la jornada va tractar sobre "Quina estratègia industrial necessita
Catalunya", i va ser moderada per Òscar
Ordeig, diputat i portaveu d'Empresa i Indústria del Grup Parlamentari Socialistes
i Units per Avançar al Parlament de Catalunya, que va contextualitzar la
importància de la indústria, ja que "la política industrial és la política més
important per generar ocupació de qualitat, progrés econòmic. Cal capgirar la
desindustrialització que hem patit els últims 20 anys. El 19% de l'economia
catalana és industrial".
Per la seva part, el
secretari general d'Indústria i PiME del Govern espanyol, Raül Blanco,
recordà que "sortim d'una situació molt difícil de 2 anys de pandèmia
que ha tingut un greu efecte econòmic, especialment a la indústria. A més,
l'afectació de la guerra d'Ucraïna és molt rellevant". Si més no, matisà que "abans
de la pandèmia ja teníem tendències de fons que hem de tenir en compte". Blanco
explicà com "des del Ministeri estem seguint una política marcada pel Pla de
Recuperació, Transformació i Resiliència, pels dos eixos de transició ecològica
i transició digital que ens marca la Comissió Europea, però també per aprofitar
per tenir projectes de massa crítica connectats a nivell europeu". Segons el
secretari general, "hem de reflexionar sobre com reforcem la nostra indústria
perquè davant les amenaces i incerteses que tenim, sigui una pandèmia, una
situació bèl·lica o una catàstrofe climàtica o un atac cibernètic, el que sabem
és que darrere, la resposta sempre serà la indústria. Com més enfortim la
indústria millor resposta podrem donar a futurs reptes". També va criticar el
Pacte Nacional per la Indústria, defensant que "ha de ser molt més concret. No
pot ser una suma de polítiques on sumem des de la política forestal a la
política de cooperatives. Ha de ser política industrial, que els recursos
siguin reals i hi hagi actuacions amb massa crítica a dins". Finalment, apostà
per "estar presents en vectors on actualment no hi estem. La indústria, la
tecnologia està lligada a l'energia, i el tema de les energies renovables és
clau. Parlem de vehicle elèctric, del desenvolupament de l'hidrogen a
Catalunya, però això no tirarà endavant si no tenim darrere una política d'energies
renovables consistent".
Elisabet Alier,
presidenta d'ASPAPEL, començà la seva intervenció fent referència a la
desindustrialització que ha patit Catalunya les últimes dècades, dient que "ve
donada, per una banda, per factors polítics, com la predisposició dels
responsables públics a la poca participació i iniciativa de voler expandir i
invertir en empreses industrials, no hi ha un acompanyament per part de les
administracions catalanes". En aquesta línia, criticà les nombroses dificultats
i pressions a les que es veuen sotmeses les indústries al territori Català, i
que "el Procés ha afectat a la seguretat jurídica en quant a normatives, i ha
comportat molta deslocalització d'empreses. A més, la pressió fiscal, les
subvencions o incentius també afecten. Creues La Franja i el govern d'Aragó et
dona totes les facilitats de món. A Catalunya és tot el contrari". A més,
segons Alier "tenim molt poca competitivitat en el camp mediambiental respecte
la majoria de Comunitats Autònomes. La política mediambiental catalana és de
les més restrictives de l'estat espanyol". Davant d'això, donà propostes de
solucions: "primer, voluntat política i de l'administració pública, millorar la
legislació mediambiental, millorar la fiscalitat i fer-la més competitiva,
reduir la pressió fiscal, invertir i apostar per la sostenibilitat".
La directora gerent d'AEQT, Maria Mas, estigué d'acord amb la resta de ponents en
quant a les dificultats que té la indústria a Catalunya en diverses esferes, i
que "necessitem acompanyar les polítiques industrials d'altres sectors,
i hem d'apostar per la regulació eficient". Segons Mas, "necessitem estabilitat
i continuïtat, seguretat jurídica, i hem d'evitar la sobre regulació per sobre
d'estàndards que s'estan regulant a la Unió Europea".
L'última en parlar
va ser Carme Poveda, directora d'Anàlisi Econòmica de la Cambra de
Comerç de Catalunya, que aportà algunes dades i matisos a algunes afirmacions
de la taula. Un matís va ser que "no hem perdut pes industrial en els
últims 15 anys. L'activitat econòmica que genera la indústria ha crescut un 15%
els últims 15 anys, exactament igual que el PIB. Ara bé, si mirem en termes
d'ocupació, hem perdut 195.000 llocs de treball, del 22% de la ocupació al 17%,
i encara continua baixant". És a dir, "les indústries estan mantenint la
facturació reduint llocs de treball. Això és atribuïble a la robotització i
digitalització. Si aquesta pèrdua d'ocupació queda compensada per un increment
de l'ocupació en altres sectors vinculats a la indústria, com està passant,
perdem ocupació a la indústria però n'hem guanyat en sectors que depenen de la
indústria". Així doncs, segons Poveda no tot és tan negatiu com sembla. A més,
defensà que "tenim una gran oportunitat a Catalunya, i és que els negocis
industrials apostin pels serveis intensius en coneixement, a banda del que és
la manufactura tradicional. Això té a veure amb 3 fenòmens emergents però que
seran la clau la propera dècada: la servitització de la indústria, la indústria
4.0 i el back shoring". Amb tot, Poveda creu que "els governs han d'estar
preparats i fer política industrial basada en oferir talent, treballadors
qualificats; ecosistemes d'innovació flexibles i integrats; aliances i xarxes
entre empreses de la cadena de valor; i regulació i simplificació
administrativa".
La segona taula de l'acte va portar per títol "Innovar o
morir", i va ser moderada per Alícia
Romero, portaveu del Grup
Parlamentari Socialistes i Units per Avançar, que va començar fent referència a
la importància que té Catalunya en el món de la recerca, doncs "Catalunya és
excel·lent en recerca. Representem el 0,1% de la població i produïm l'1% dels
papers mundials". No obstant, segons Romero "no n'hi ha prou només amb la
recerca. Hem de ser capaços que aquest coneixement que generem impacti en el
teixit econòmic". Així doncs, va fer referència a la necessitat de que el
talent i l'excel·lència que tenim en el camp del coneixement i la recerca no es
quedi només al món acadèmic o marxi del país, sinó que l'aprofitem i l'inserim
dins el mercat per tal d'aprofitar-lo, ja que "no només s'innova a les
universitats o als centres tecnològics i de recerca. S'innova a les empreses.
De fet, als països com Alemanya els 70% de la seva innovació la fan les
empreses".
En aquesta línia parlà el professor d'ESADE i director del Center
for Innovation in Cities, Esteve Almirall, doncs "la ciència és global, internacional. En canvi, la
innovació és local. Necessites una cultura d'agregació que estigui allà. Pots
generar molta ciència, però l'aprofita qui la paga. I aquí això no es fa.
Construir aquesta cultura no ve donat, és quelcom que cal fer". A més, apuntà
que "hi ha dues maneres d'innovar: innovacions que responen al mercat, que
soluciones problemes o necessitats que té el mercat, i una segona manera, que
és inventar quelcom nou. Bona part de les empreses que tenim aquí responen a
dinàmiques de mercat", i això és quelcom que s'hauria de canviar.
Agustí Segarra,
catedràtic d'Economia Aplicada a la URV, començà fent referència a la
necessitat de conceptualitzar correctament, ja que "hem de fer un esforç per
clarificar conceptualment. Estem barrejant conceptes que ens pot limitar la
capacitat analítica del què està passant i del que cal fer per aconseguir
saltar de nivell", al·ludint a l'I+D. També va alertar de no cometre l'error de
voler seguir models que han funcionat a Europa al peu de la lletra, ja que "necessitem
unes polítiques d'innovació dintre del marc europeu, però no igual a països que
pràcticament estan al 3% com Alemanya". Així doncs, Segarra digué que "hem
d'agafar sistemes d'innovació com l'alemany com a referent? Sí, és un sistema
modèlic. Però hem de fer-ne una versió mediterrània". Segons el catedràtic, "som
un país que per cultura i tradició ens costa molt dissenyar polítiques d'amplis
consensos i polítiques de llarg termini, i la innovació és persistència.
Nosaltres no només fem una política curt-placista sinó que a més la fem
cíclicament a la inversa".
Per la seva banda, Pedro Mier, president d'AMETIC, va fer una defensa pel lideratge de l'empresa
privada en el sector de la innovació, ja que "tenim una visió antiquada". Això és
així, segons Mier, perquè "la innovació va de velocitat. Si esperes que sigui
la universitat qui creï coneixement, després a través de les oficines, que
facin la transferència a través dels centres tecnològics, que li faci arribar a
l'empresa... pel camí t'ha passat tothom per l'esquerra. Aquest model no
serveix. S'ha d'innovar amb les empreses, en col·laboració i que sigui el
mercat qui faci tracció". Segons Mier, "necessitem empreses industrials
i iniciatives que neixin per a perdurar. El que té impacte al país son els
emprenedors que vulguin crear empreses que perdurin, no una sola empresa que
triomfi". Mier digué que "s'ha de col·laborar, treballar en xarxa i innovar des
de les empreses, no per a les empreses".
L'encarregada de
tancar la segona taula va ser Anna Casals, directora d'innovació de
CELSA, que defensà que se separi el concepte innovació del de R+D. Segons
Casals, "hauríem de ser capaços de que la innovació tingués uns
reglaments i una manera de quantificar-se per sí sola, perquè és suficientment
important i no necessita anar enganxada de cap investigació o desenvolupament".
A més, apostà per la necessitat de crear una xarxa col·laborativa a tot el
teixit industrial, ja que "sinó no ens en sortirem" a l'hora d'innovar i
complir amb tots els requisits normatius i reptes que depara el futur, com la
sostenibilitat. A més, digué que "les innovacions més disruptives no neixen d'un
sol, neixen de la col·laboració, d'una xarxa".
L'última taula del dia va ser la d'"El repte energètic per
la indústria del futur", moderada pel periodista de La Vanguardia, Antonio Cerrillo.
Emiliano López Atxurra, president de Petronor, inicià la seva intervenció parlant sobre la
transició energètica, dient que "la energía no es Disney, la energía es desarrollo industrial, desarrollo
económico y cohesión social. Desde esa consideración, la energía, la transición
y el proceso de descarbonización tiene que estar asociada, ineludiblemente, a
estrategia tecnológica y estrategia industrial. De lo contrario la transición
energética es un cuento". En
aquesta línia, digué que "es muy
importante que el concepto de energía esté asociado no a un concepto ideológico
sino a un concepto de competencia, innovación y neutralidad tecnológica". A
més, explicà que "estamos evolucionando con la energía en términos
multienergéticos con el objetivo de descarbonizarnos, de emisiones 0 para el
2050, porque el 2050 se construye ahora. Y, o se hacen inversiones ahora o el
2035 no existirá. Eso hay que tenerlo claro".
El president d'ENAGAS, Antoni Llardén, va explicar com "tenim un nou
paradigma europeu si parlem d'energia", ja que "si haguéssim fet aquesta
conferència fa 3 mesos no diria això. El nou paradigma és conseqüència de la
invasió russa a Ucraïna, i el 8 de març surt una declaració d'intencions de la
UE que modifica radicalment com la UE veu el món de l'energia". Això és
important perquè "la UE mai ha tingut una política energètica comuna. Aquesta
falta de visió ara l'estem pagant molt cara. A partir d'ara, què diu la UE? La
política energètica a partir d'ara ha de ser comú i solidària, i té 3 pilars:
transició energètica, la seguretat de subministrament i sostenibilitat
econòmica (preus)". Així doncs, segons Llardén, "la UE, amb les últimes
decisions que ha pres ha decidit quines son les taxonomies verdes i ha donat
una via d'entrada d'acceptació on hi ha per un costat el nuclear i par l'altre
el gas natural, entenent el gas natural com un agent de transició".
Virgínia Guinda, vicepresidenta de Foment del Treball, començà defensant que "s'ha
de revisar l'estratègia de descarbonització de la indústria perquè fins ara el
que notem és que, des del punt de vista ideològic anàvem molt bé, però la
tecnologia que quadra amb aquesta ideologia sí que cal revisar-la". Guinda
explicà que per dur a terme la descarbonització de les indústries cal un procés
llarg i complicat, i que la societat a vegades no n'és conscient. En aquesta
línia, digué que "un día podremos contar
con una tecnología basada en la producción in situ de hidrogeno verde, pero
para eso faltan más de 10 años. Mientras tanto, la ruta que marcamos tiene que
asegurar que no perdemos la industria que tenemos".
Va cloure la jornada Raül Blanco que va agrair als ponents i al públic assistent les seves valuoses intervencions i a animar a tothom que tingués interès a fer aportacions sobre el tema perquè s'està preparant un document sobre la indústria a Catalunya.
Programa en català |
Actividad subvencionada por el Ministerio de Cultura y Deporte
Arxiu històric
del socialisme
català
'Claves sobre la estructura y la negociación de la financiación autonómica'
Papers de la Fundació
Informe Social: Había alternativa: nueva crisis, distinta respuesta.
Col·lecció Informes
Vall d'Aran. Una autonomia dins una autonomia
frc Llibres
Fundació Europea d'Estudis Progressistes |
||
Carrer Pallars, 191
08005 Barcelona
[email protected]
T +34 933 195 412