19/03/2013
Esmorzar Europeu amb Nuno Severiano Teixeira: Portugal i la crisi europea
El
dilluns 18 de març, el CIDOB i el Consell Català del Moviment Europeu (CCME)
van organitzar un esmorzar europeu amb el catedràtic de Relacions
Internacionals de la Universitat de Universitat Nova de Lisboa i ex
ministre socialista portuguès, Nuno Teixeira, que va començar la seva
intervenció defensant que per a Portugal, la integració europea havia estat
central; per una banda, perquè la doble transició (post autoritarisme i post
imperialisme) s'havia fet pel retorn al Portugal europeu i perquè el país, tot
i ser tenir vocació atlàntica i orientada cap a les colònies, havia fet -amb la
democràcia- una opció europea, de manera consensuada pels tres principals
partits (PP, PSD, PS).
Va
explicar que, a Portugal, europeïtzació i democratització havien esta cares de
la mateixa moneda, ja que la democràcia havia donat legitimitat a
l'europeïtzació. No obstant, va posar de manifest que la crisi actual havia
canviat aquesta situació, i que recentment s'havia fragmentat el consens entre
govern, partits polítics i societat civil, en l'àmbit de la política europea.
En concret, va explicar que el PS havia trencat el consens pel que fa a la
política europea amb el govern, arran de la seva gestió de la crisi.
A grans
trets, va explicar que Portugal havia evolucionat des de l'atlantisme fins a
una posició euro atlàntica, més europeista en la política exterior i de
defensa. I també va posar de relleu l'europeïtzació interna de la posició de
Portugal l'àmbit de les relacions exteriors. Així, si bé en una primera fase,
integració havia estat sinònim de convergència, a partir del 2000, aquesta
s'havia convertit en sinònim de divergència i crisi.
Teixeira
va recordar que, al principi de la crisi, els tres grans partits havien signat
el memoràndum i s'havia arribat a un consens sobre la sortida de la crisi.
Així, tot i el canvi de govern a les eleccions, la oposició va recolzar el
govern en l'execució del memoràndum, convertint-se aquesta en una solució dins
el sistema democràtic.
Malgrat
tot, va incidir que aquest consens econòmic podria perjudicar el consens
polític. De fet, es va referir a què la troika havia imposat l'austeritat
i que, després de set exàmens, el balanç era molt negatiu, i que només
destacava per una cosa positiva: Portugal havia tornat als mercats, i els tipus
d'interès havien baixat. Ara bé, la recessió és gran, l'atur és com mai i les
perspectives no són favorables (tampoc la capacitat d'assumir els objectius
financers).
Va
destacar que aquest no és un problema només portuguès, perquè el país havia
complert totes les indicacions i programes del memoràndum i que, malgrat els
sacrificis, el dèficit estava en el doble del previst i la recessió en més del
doble; l'empobriment era generalitzat i l'atur havia assolit la xifra inèdita
del 18%, a banda de la crisi social. I aquesta situació -va afirmar- pot tenir
greus conseqüències en el sistema polític.
En
concret, va explicar que, al principi, s'havien produït protestes controlades
però que, en l'actualitat, es percebia un moviment de deslegitimació europea
traduït en una davallada del suport al projecte europeu per part de l'opinió
pública expressada en l'eurobaròmetre, que era sinònim del descrèdit de les
institucions democràtiques i de la hostilitat envers la majoria política, fins
al punt que ara l'europeïtzació era factor de deslegitimació de la democràcia.
Va
concloure que la solució havia de ser europea i va criticar el poder unipolar
"al timó", afirmant que s'estava comprant temps fins a la solució europea.
Com a
exemples, va citar la renacionalització de la política exterior de Portugal, ja
que, en aquests moments, estava en valor la relació amb els BRICs i Angola.
A tall
de recomanació, va proposar:
· Un
Consell Europeu que digués que l'austeritat és necessària però no suficient, i
que és imprescindible el creixement econòmic
· que alguns
passos de la UE tinguin una narrativa diferent i crear alternatives entorn
aquesta narrativa diferent
· que
després del nou tractat que garanteix la disciplina pressupostaria, fos
possible la mutualització del deute sobirà
· una Comissió
més forta i més activa en aquesta crisi
Finalment,
va dir que tothom acceptaria el lideratge d'Alemanya si el país sabés exercir
aquest lideratge -que implicava assumir el cost d'aquest lideratge-, i va
remarcar que Espanya i Portugal havien de trobar el compromís entre França,
Alemanya i Regne Unit, una nova narrativa pel futur de la UE, i fer aliances
entorn aquesta narrativa. També, va destacar que la solució no podia ser país a
país, sinó del conjunt de la UE.
Arxiu històric
del socialisme
català
'Claves sobre la estructura y la negociación de la financiación autonómica'
Papers de la Fundació
Informe Social: Había alternativa: nueva crisis, distinta respuesta.
Col·lecció Informes
Vall d'Aran. Una autonomia dins una autonomia
frc Llibres
Fundació Europea d'Estudis Progressistes |
||
Carrer Pallars, 191
08005 Barcelona
[email protected]
T +34 933 195 412