07/02/2011
Sanitat pública, gestió privada?
Encara
no s'han complert els primers cent dies del nou govern de la Generalitat que
els canvis ja són més que apreciables en algunes àrees. Si bé és cert que
algunes mesures electorals semblen haver estat temporalment desterrades
(l'abolició dels 80km/hra, per exemple), altres no tan anunciades durant la
campanya estan començant a implementar-se, mostrant així la diferent concepció
d'aquest govern de la res pública respecte l'anterior.
I pel que sembla, el gran paradigma d'aquest canvi d'entendre el paper de la
Generalitat vers els ciutadans sembla que serà el sistema sanitari. En una
clara declaració d'intencions, el President de la Generalitat, Artur Mas,
va nomenar conseller de Salut el fins ara President de la Unió Catalana
d'Hospitals (UCH), Boi Ruiz, amb qui comparteix la visió vers el model
d'assistència sanitària. Sanitat pública? Sí, però amb una clara intervenció
del sector privat, amb la incorporació de les companyies asseguradores, que
treballaran conjuntament amb els centres públics ja sigui mitjançant sistemes
de concertació o de licitació.
Aquest tipus de gestió, que de fet actualment ja s'està aplicant a alguns dels
principals hospitals catalans (Sant Pau i el Clínic), es veuria ampliada a
altres unitats d'atenció mèdica com poden ser els Centres d'Atenció Primària
(CAP), que excepte 20 casos que són gestionats per societats mèdiques
concertades, són tots de titularitat pública.
Els canvis en el sistema públic de salut, però, no afectaran només a la
provisió de serveis públics. Altres aspectes, com ara la cartera de serveis,
també seran revisats pel nou conseller que, apel·lant a la necessitat de reduir
la despesa per motius pressupostaris (el nou pressupost pretén retallar 850m
d'euros en aquest departament) defensa la necessitat de repensar els serveis
que presta la sanitat pública (molts d'ells ampliats en aquests últims anys com
l'atenció bucodental infantil, la podologia en patologies vasculars cròniques,
l'atenció a la fibromialgia, etc), i la possibilitat de desviar-los a
l'assistència sanitària privada. De fet, Boi es defensor de les assegurances
mèdiques privades com a mesura per lluitar contra les aglomeracions a la
sanitat pública i alhora "garantir uns serveis públics qualitat", per aquest
motiu el nou conseller convida els catalans a afiliar-se a assegurances
mèdiques de caràcter privat "accesibles", mitjançant fórmules fiscals que les
incentivin econòmicament.
L'altre gran canvi proposat se centra en la localització geogràfica dels
serveis. En aquest punt, es proposa reformar els CAP per a que aquests concentrin
més activitat i així els pacients pateixin menys derivacions als hospitals per
a realitzar les proves diagnostiques adients. Es pretén així que aquells
serveis fins ara realitzats als hospitals o centres de referència es puguin
centralitzar en els mateixos centres, ja sigui mitjançant la incorporació
d'especialistes in situ, ampliant les tasques desenvolupades fins ara
pel personal sanitari o sent el metge de capçalera qui parli amb l'especialista
per valorar si és precís derivar el pacient. A més, es preveu una
reorganització dels serveis oferts de manera que la proximitat del pacient al
centre hospitalari, ja no primarà en la distribució dels serveis i per tant, no
es construiran nous centres de salut sinó que es pretén ampliar l'oferta de
centres mitjançant la incorporació de centres privats.
Referent al personal sanitari, Ruiz ha insistit en què, si bé no hi haurà
acomiadaments massius o retallades salarials importants, sí que hi haurà una
reorganització administrativa i organitzativa important i es replantejarà el
sistema de substitucions i interinatges, que ara mateix representa un gran
gruix del personal laboral als serveis sanitaris catalans.
Algunes altres de les noves mesures seran les factures a l'ombra
(factures amb objectiu pedagògic on es detallarà el cost de l'atenció rebuda),
i la retallada de la despesa farmacèutica, una mesura que si bé ja va intentar
l'anterior govern amb mesures com les receptes electròniques i els genèrics,
resulta especialment difícil d'aplicar doncs suposa una gran part del
pressupost total del departament (l'any 2010 va suposar entre un 28% i un 30%
del pressupost).
Les reaccions a les noves mesures no s'han fet esperar, i al poc de fer-se
públiques, -totes elles justificades amb arguments de caràcter econòmic-,
l'exconsellera de Salut, Marina Geli, afirmava que "ja s'ha tocat sostre
en la despesa sanitària (..) i sense pujada d'ingressos aquesta nova situació
només té una sortida: retallar prestacions, retallar el nombre de professionals
o ambdues coses".
Entre els professionals de la sanitat pública les mesures també s'han rebut amb
desconfiança, i el sindicat Metges de Catalunya, va expressar per veu seu
secretari general, Antoni Gallego, el retrocés que suposa per la
comunitat mèdica el nomenament de Ruiz, a qui consideren un dels "màxims
responsables" de la vaga històrica del 2006 dels metges catalans i
"l'instigador" del bloqueig de les patronals al Consell de la Professió Mèdica
de Catalunya -òrgan creat com a sortida del conflicte. Malgrat això, tant Gallego
com UGT i CCOO, es comprometen a treballar activament amb el conseller per
trobar noves fórmules "que permetin encarrilar la sanitat cap a una
sostenibilitat perdurable, sense agredir els criteris d'universalitat, equitat
i solidaritat del sistema".
Finalment, pel que fa al copagament, un dels temes més delicats cara l'opinió
pública, el mateix President de la Generalitat, Artur Mas, va confirmar
que no s'aplicaran sistemes de copagament per finançar la despesa sanitària,
tot i que en una entrevista realitzada a El Periódico afirmava que "si
bé es descarta el copagament generalitzat, es buscaran fórmules per assegurar
el bon ús dels serveis públics mitjançant mesures dissuasòries".
Recull de premsa sobre les propostes en Salut |
Recull de premsa sobre el nou conseller de Salut |
Anàlisi de Guillem López Casasnovas a 'La Vanguardia' |
Anàlisi de Vicenç Navarro a 'Público' |
Arxiu històric
del socialisme
català
'Claves sobre la estructura y la negociación de la financiación autonómica'
Papers de la Fundació
Informe Social: Había alternativa: nueva crisis, distinta respuesta.
Col·lecció Informes
Vall d'Aran. Una autonomia dins una autonomia
frc Llibres
Fundació Europea d'Estudis Progressistes |
||
Carrer Pallars, 191
08005 Barcelona
[email protected]
T +34 933 195 412