29/06/2010
La experiencia y la esperanza. Un análisis cualitativo de los discursos de John McCain y Barack Obama
La Fundació Rafael Campalans va presentar dilluns 28 de juny el paper La experiencia y
la esperanza. Un análisis cualitativo de los discursos de John McCain y Barack
Obama, de Michele Falci,
llicenciat en Ciències Polítiques per la Università degli Studi di Firenze i
Master en Comunicació i Marketing Polític per l'Institut de Ciències Polítiques
i Socials (ICPS) de la Universitat Autònoma de Barcelona.
L'acte va ser
introduït pel director de la Fundació, Albert
Aixalà, que va posar en relleu la importància de la paraula en el procés
comunicatiu, sobretot en un moment on sovint li donem més importància al mitjà
que no pas al missatge, oblidant la força de la paraula per convèncer,
emocionar, motivar i persuadir. Així doncs, va destacar el fet que la campanya
presidencial americana de 2008 va aconseguir posar en valor el discurs com a
eina de comunicació clau per construir junts un futur millor, una eina que hem
de repensar, rellançar i reutilitzar sobretot en moments de gran desconfiança dels
ciutadans cap als projectes polítics compartits.
El Gabriel Colomé, director del Centre
d'Estudis d'Opinió, va contextualitzar les eleccions presidencials americanes repassant
els punts clau de la campanya, recordant, en primer lloc, que als EUA l'ofici
de la política no es deixa a l'atzar o a la improvització, com succeeix sovint
als països europeus, sinó que s'ha professionalitzat en tots els àmbits,
incloent-hi també, i com no podia ser d'altra forma, l'elaboració, anàlisi i
desenvolupament del discurs polític.
Durant la seva
intervenció, Colomé va analitzar les principals aportacions de Barack Obama a la campanya que va
resumir en tres grans eixos: l'èxit en
mobilitzar els joves i incorporar-los a la campanya, no només com a receptors
del missatge sinó també com a emissors
del mateix (recordem que l'speechwriter d'Obama, John Favreau, tenia 26 anys
quan va començar a escriure discursos per ell), mobilitzar els cínics del
Watergate -gent desencantada de la política i de les èlits de Washington que
havien estat els últims anys renunciant de paricipar-hi-, i, finalment, la
capacitat per trobar noves vies de comunicació i finançament a través de l'ús
de les NTIC.
L'autor del llibre,
Michele Falci, va explicar la seva
decisió de centrar-se en l'anàlisi de discursos i no un altre element de la
campanya, degut a que, tot i la òbvia impossibilitat de poder quantificar la incidència
de cada paraula en l'electorat, i molt menys en el vot, a partir de l'anàlisi del discurs sí que es
poden establir relacions entre els segments als que es dirigeix el discurs, la
retòrica utilitzada i la imatge del candidat; és a dir, el discurs passa de ser
el mitjà pel qual es transmet el missatge per convertir-se en un element
transformador en sí mateix, que té força com per transmetre el missatge,
l'objectiu, la voluntat i la imatge del candidat.
Finalment, fent un
breu anàlisi entre les diferències principals del discurs de McCain i Obama,
l'autor va concloure afirmant que va ser, precisament, a partir del discurs més
que no pas cap altre mitjà o eina de comunicació, a partir d'on els candidats
van transmetre els seus principals valors polítics, doncs, aplicant les teories
de Lakoff, el marc lingüístic va determinar la posició en l'espectre ideològic,
més enllà de les polítiques concretes proposades, i va ser el marc utilitzat el
que definir els valors dels candidats i, per tant, en gran part, la decisió
final dels votants.
Cliqueu aquí per accedir a la publicació en pdf |
Arxiu històric
del socialisme
català
'Claves sobre la estructura y la negociación de la financiación autonómica'
Papers de la Fundació
Informe Social: Había alternativa: nueva crisis, distinta respuesta.
Col·lecció Informes
Vall d'Aran. Una autonomia dins una autonomia
frc Llibres
Fundació Europea d'Estudis Progressistes |
||
Carrer Pallars, 191
08005 Barcelona
[email protected]
T +34 933 195 412