19/03/2007
L’equilibri entre qualitat i equitat al sistema educatiu
La Fundació Rafael Campalans va organitzar, el passat mes de febrer, una sessió de treball sobre un dels reptes més importants per a la nostra societat que es plantegen actualment: l’equilibri entre la qualitat de l’educació que proporciona i l’equitat en el funcionament del sistema educatiu. En la sessió de treball van participar professionals i del món educatiu i responsables polítics experts en la matèria.
El debat va girar entorn tres eixos principals de discussió: el talent i el desenvolupament cognitiu precoç: la diferenciació curricular; i la lliure elecció de centre i la competència entre escoles lligada a l’autonomia dels centres.
En el primer bloc es van debatre temes com la universaliztació de l’educació entre 0 i 3 anys; la importància del paper dels mestres i de la seva formació en la lluita contra el fracàs escolar i en la potenciació del desenvolupament cognitiu precoç; i la necessitat de que l’escola recuperi la seva capacitat d’anticipar les seves respostes als canvis que es produeixen en la societat.
En el segon apartat del debat es van analitzar els resultats del model d’escola comprensiva desenvolupat a Catalunya, i els possibles canvis per tal de que el sistema educatiu sigui capaç de garantir la reducció efectiva de les desigualtats, a la vegada que es potencia un sistema d’elevada qualitat que repercuteixi positivament en la competitivitat, l’eficàcia i l’eficiència del país.
Finalment, es va debatre sobre la importància d’afavorir l’autonomia dels centres educatius com a mecanisme per a fomentar una major implicació dels mestres en el sistema educatiu i per a millorar-ne la qualitat; i es van analitzar els possibles efectes de la lliure elecció de centre en el sistema educatiu en base a les teories de diversos acadèmics experts.
Cliqueu aquí per accedir a l’article Claves para entender la excelente competencia lectora de los alumnos finlandeses, y propuestas de mejora del sistema educativo español; de Javier Melgarejo
Cliqueu aquí per accedir a l’article Barreres d’accés a l’educació espanyola; de Jorge Calero
Arxiu històric
del socialisme
català
'Claves sobre la estructura y la negociación de la financiación autonómica'
Papers de la Fundació
Informe Social: Había alternativa: nueva crisis, distinta respuesta.
Col·lecció Informes
Vall d'Aran. Una autonomia dins una autonomia
frc Llibres
![]() |
Fundació Europea d'Estudis Progressistes |
|
Carrer Pallars, 191
08005 Barcelona
[email protected]
T +34 933 195 412