Milagros Pérez Oliva

COMUNICACIO =

El cas Murdoch: la cartografia d’un femer

La politica del “tot s’hi val” malmet la credibilitat dels mitjans
i perverteix les relacions entre premsa i poder

groga britanica. Pero ara hem vist que el periodisme de claveguera no només

vulnerava de forma sistematica el codi etic de la professié periodistica, sind
que també havia vulnerat de forma reiterada el Codi Penal. Tot s’hi val per aconseguir
una exclusiva. Aquest és el plantejament que apareix darrere I’escandol de les escol-
tes del diari sensacionalista News of the World, propietat del magnat australia Rupert
Murdoch. Perd més enlla de les derivades judicials, el que el cas Murdoch ha posat de
manifest és la perillosa relacié que s’estableix entre determinada premsa i els poders
publics quan la premsa actua amb la voluntat d’incidir, i si és possible condicionar,
d’acord amb els seus interessos particulars, I’agenda politica. Un exemple de fins a
quin punt pot arribar el joc de favors i dependeéncies mutues entre la premsa i la poli-
tica quan tots dos anteposen el interessos particulars als publics. Hi ha un tipus de
periodisme que tendeix a embrutar tot el que toca i constitueix una amenaca per a la
credibilitat dels mitjans en general i també per a la mateixa democracia, ja que per-
verteix les regles del joc. Afortunadament també, ha estat una part de la premsa la que,
amb una tenag investigacid, ha permes destapar la bruticia, trencant aixi una vella dita
segons la qual gos no mossega gos.

P eriodisme de claveguera. Aix{ havia estat definit el que practicava la premsa

Recordem el cas. L’escandol va esclatar el 4 de juliol passat quan el diari The
Guardian va revelar que News of the World, la capgalera amb més audiencia del Regne
Unit, amb tres milions d’exemplars cada diumenge, havia interceptat I’any 2002 el tele-
fon mobil d’una noia de 13 anys, Milly Dowler, que havia desaparegut. Mentre la poli-
cia investigava, el diari no només va intervenir el mobil de la noia sin6 que hi va esbo-
rrar missatges de la bustia de veu perque n’hi poguessin entrar de nous i tenir aix{ infor-
maci6 privilegiada del cas. Aquesta manipulacié va fer creure a la familia i a la policia
que la noia era viva, quan en realitat havia estat violada i assassinada poc després de la
seva desaparicio.

El que va resultar explosiu és que no era el primer cas, encara que si el més repug-
nant. Un periodista del diari groc havia estat ja condemnat per escoltes il-legals. Aquesta
revelacié posava al descobert que el que fins llavors s’havia destapat no eren casos
aillats, sin6 una practica habitual propiciada per la direccié de la qual es van tenir els pri-
mers indicis quan el diari va publicar certs detalls d’un tractament medic del princep
Guillem que no podien ser coneguts de cap altra manera. Segons les primeres estima-
cions, News of the World ha espiat més de 4.000 persones, principalment famosos del
mon de I’espectacle, la cultura i els esports, perd també politics i empresaris i fins i tot
membres de la familia reial.

La noticia ha impactat com un missil amb carrega nuclear sobre el cor mateix de
News Corporation, I’imperi mediatic més gran del mén, i ha deixat malferida News
International, la filial britanica del grup, que controla el 40% de la premsa del Regne
Unit. Tot un poder que Rupert Murdoch exercia a consciéncia, fins al punt que es dona-
va per fet que cap politic podia aspirar a ser escollit primer ministre sense el recolzament
del totpoderds magnat de la premsa, i menys amb la seva oposici6.

MILAGROS PEREZ OLIVA

Periodista

A .\1'\4;5;“ v iy &
ATISN168 years, we finally say a

g viryproud,fa‘r'e;tell,[dﬁﬁ'r:iT.Sm'Io alreade
NG 2% Aol

Portada de 1’dltim niimero
de News of the World, una
capcalera amb 168 anys
d’historia que ha esdevin-
gut el gran referent del
“periodisme de clavegue-
ra” practicat pel grup
Murdoch.

Capgalera de The Sun, el
diari ultragroc britanic del
grup Murdoch.

frc TARDOR 2011 | 57



B COMUNICACIO

Milagros Pérez Oliva

Rapidament es va veure que les conseqiiencies de I’escandol podien ser devastado-
res. El periodisme de claveguera comporta corrupcid, i la corrupcié no prospera sense la
col-laboracié de molta gent ben situada en les estructures del poder. El cas News of the
World ha mostrat, amb tota cruesa, els efectes catastrofics d’unes practiques periodisti-
ques que entronitzen com a criteri suprem el “tot per I’audiencia”, i I’obscenitat de les
relacions que estableix el periodisme corrupte amb les fonts informatives. L’audiéncia es
la base del poder que després s’utilitza per defensar posicions politiques i també els inte-
ressos corporatius del propi grup mediatic. El cas ha mostrat també c6m de vulnerable és
la democracia quan premsa i poder politic entren en una dinamica de mutua dependencia
en la defensa dels interessos particulars a una i altra banda.

Conscient que el dany del descredit podia escampar-se per tot el grup com una gan-
grena, Rupert Murdoch va decidir amputar el membre necrosat i va tancar News of the
World malgrat els seus 168 anys d’historia, com a tallafocs per evitar conseqiiencies pit-
jors. El tancament, perd, no va apaivagar ni I’enuig de 1’opini6 publica ni I’espiral de
conseqiiencies. Tres mesos després, I’assumpte ha comportat de moment la detenci6 i
imputacid judicial de I’agosarada Rebekah Brooks, ma dreta de Rupert Murdoch, que
havia dirigit els diaris sensacionalistes del grup, News of the World i The Sun, abans d’as-

cendir al carrec de consellera delegada de News International; ha

El cas Murdoch és un exemple de fins minat greument la confianga en la policia, i ha provocat la dimis-
a quin punt pot arribar el joc de favors si6 del cap i el sots-cap de Scotland Yard per la passivitat poli-

i dependencies mutues entre la premsa i

cial en la investigaci6 de les escoltes periodistiques.

la politica quan tots dos anteposen La seqiiencia de les revelacions, vista amb perspectiva, és
els interessos particulars als publics demolidora. Que la policia cobrava per donar informaci6 se sabia

58 | frc TARDOR 201 |

almenys des del 2003, perqué Rebekah Brooks, llavors directora
de The Sun, ho havia reconegut davant una comissié parlamentaria. S’investigava el cas
d’un reporter de News of the World, Clive Goodman, que hauria contractat un detectiu
privat, Glenn Mulcare, per obtenir informacié mitjancant escoltes il-legals. El cas es va
saldar amb una condemna de presé per a tots dos imputats, per0 la cosa no va anar més
enlla.

El 2009, una investigacié del periodista Nick Davies publicada a The Guardian va
revelar que les escoltes il-legals no eren un cas aillat, sin una practica generalitzada a
News of the World, i és que correus intercanviats a la redaccié demostraven que les escol-
tes de Goodman i del detectiu privat eren conegudes per diverses persones i carrecs de la
redaccid. També es va saber que James Murdoch, fill del magnat i maxim responsable de
News Corporation, havia arribat a un acord secret per pagar més d’un milié de dolars a
un publicista del mén de ’espectacle, Max Clifford, a canvi d’amagar que el seu telefon
havia estat punxat pel diari.

Arran d’aquestes noticies, la policia va anunciar una investigacid pero va concloure
que no hi havia res de nou respecte del que ja s’havia investigat en el cas Goodman. Es
va obrir també una investigacié parlamentaria, pero els diputats no van tenir la gosadia
d’anar a fons en un assumpte que afectava el temut Murdoch. El seu poder no només no
havia minvat a causa del que s’havia publicat fins llavors, sind que un dels seus homes
de confianga, el que havia estat director de News of the World, Andy Coulson, havia estat
designat cap de premsa del candidat a primer ministre pel partit conservador, David
Cameron, i després cap de comunicacié del Govern.

Omerta ala politica, omerta també a la propia premsa. Cap altre mitja es va fer resso
en aquell moment de les revelacions publicades per The Guardian, la qual cosa indica,
segons explica el seu director, Alan Rusbridger, en un article a E/ Pais, com de sols es
trobaven en la seva dentncia i la por que tothom tenia de les possibles represalies del
magnat de la premsa. Només The New York Times, a qui Rusbridger va demanar solida-



Milagros Pérez Oliva

ritat informativa, es va preocupar del cas i va enviar un equip propi d’investigacié que va
corroborar el treball de Nick Davies i va aportar a més nous elements per esbrinar el cas.
El diari de Nova York, a qui Rupert Murdoch ha posat en el seu punt de mira, va aportar
nous testimonis dels delictes comesos, dos dels quals van accedir a parlar piblicament,
la qual cosa va motivar una segona investigacié de Scotland Yard tan poc entusiasta com
I’anterior i amb les mateixos resultats.

Tan clamorosa com ’evasiva actitud de la policia i les poders politics ha estat la pas-
sivitat dels organs d’autoregulaci6 de la premsa. Existeix al Regne Unit una comissié de
queixes a la que correspon vetllar pel compliments de les normes &tiques del periodisme.
Era evident que aquestes normes s’estaven incomplint. ;Per queé no va actuar? Una de les
conseqiiencies de I’escandol ha estat, de retruc, el descredit dels mecanismes d’autoregu-
laci6 professional. La qual cosa ha donat peu a ciniques crides per regular la practica del
periodisme per part d’aquells que més han contribuit a la seva degradacié. Tesi a la que
s’hi ha sumat també David Cameron, deixant de banda que havia decidit nomenar
Coulson cap de premsa del Govern malgrat que el propi Rusbridger li havia advertit per-
sonalment, durant la campanya electoral, que el diari disposava de proves, encara no
publicables per raons legals, de les activitat il-licites de News of the World quan Coulson
n’era el director.

“Poques vegades una sola noticia ha tingut efectes tan volcanics”, escriu Rusbridger,
sobre la revelacié de la manipulaci6 del telefon mobil de la noia segrestada el 2002. En
realitat, era volcanic perque el que emergia era la radiografia d’un podrimer, d’un femer
pestilent. La prova de com exercia el seu poder aquell a qui tots temien tant. I com d’es-
tretes eren les relacions entre Murdoch i els politics en exercici. Relacions molt perso-

COMUNICACIO =

nals: bastant després que esclatés 1’escandol, i quan ja era molt

evident que I’ex-primer ministre laborista Tony Blair havia pas- La filial britanica del grup mediatic de

sat de puntetes per I’assumpte, es va saber que Blair era el padri
d’una de les filles petites de Murdoch. Un bateig a la riba del riu
Jorda, en companyia de la reina Rania de Jordania.

Murdoch controla el 40% de la premsa
del Regne Unit. Tot un poder que

Murdoch exercia a consciéncia, fins
Aquell bateig, ;era fruit d’una amistat desinteressada o tenia al punt que es donava per fet que cap
quelcom a veure amb el suport que Blair havia rebut dels diaris politic podia aspirar a ser escollit primer

de Murdoch després que el 1994 es convertis en el lider laboris-
ta i principal valedor de 1’anomenada tercera via? En el seu
moment va causar una gran sorpresa que els diaris de Murdoch,

ministre sense el recolzament del
totpoderés magnat de la premsa,

des del seriés The Time al molt groc The Sun, que sempre havien i menys amb la seva oposicio

recolzat els candidats conservadors, es decantessin ara de cop per
la jove promesa laborista. Durant els anys de govern de Blair, News International s’ha-
via consolidat, i quan el 2011 va esclatar I’escandol era a punt de fer-se amb el 100% del
capital de la plataforma de televisié, BSkyB, a la que pertany Sky News i de la quals tenia
jael 39%.

¢Es normal que premsa i politica portin les seves relacions fins al terreny personal?
(Quin tipus de complicitats es basteixen en aquestes trobades familiars? En realitat, son
relacions interessades i poden ser considerades inapropiades perque perverteixen la fina-
litat a la que tant el periodisme com de la politica es deuen. Inapropiades i perilloses per-
que posen les seves activitats al servei, no dels ciutadans o de I’interés general, sin6 dels
respectius interessos partidistes o corporatius.

La investigacié independent que du a terme el magistrat Brian Leveson prefigura ja
la cartografia d’aquestes relacions inapropiades. Que duien a conductes periodistiques
també inapropiades. Primer es va voler fer veure que I’assumpte de les escoltes il-legals
era una qiiestié d’un parell d’eixelebrats de la redaccié que, pel seu compte i de manera
incontrolada, havien recorregut a procediments irregulars per tal de triomfar. Periodistes

frc TARDOR 2011 | 59



B COMUNICACIO

Milagros Pérez Oliva

victimes de la seva ambicié en un mén altament competitiu. I és cert que aquest tipus
de periodisme, capag de tot per una exclusiva, pot arribar a destruir els propis periodis-
tes. Trista 1lic6 també en aquest terreny. Un dels reporters de News of the World que es
va atrevir a reconeixer les practiques il-legals, havia caigut en un pou d’addiccié en
compartir alcohol i cocaina amb les fonts per tal d’aconseguir noves exclusives. I ho
va pagar amb la vida: va ser trobat mort molt poc després de fer public el seu demoli-
dor testimoni.

Es possible que un periodista perdi el cap per una exclusiva. Perd dificilment queda-
ra en un fet aillat si per aconseguir-la ha de pagar. Pagar per la informacio: aquest és el
veritable nus de la qiiestid. Els diaris seriosos tenen prohibit en els seves normes internes
pagar per una informacid. En el cas de News of the World, les practiques irregulars havien
costat massa diners com per limitar-se a una qiiestié individual. Directius del propi diari
van confirmar davant la comissié parlamentaria d’investigacié que la cipula del grup
Murdoch coneixia els procediments; després, tant Rupert

El cas News of the World ha mostrat, Murdoch com el seu fill James ho negarien solemnement. En

amb tota cruesa, els efectes catastrofics

realitat, el diari havia pagat una indemnitzaci6 de 425.000 lliures
al que era un alt executiu de 1’associacié de futbolistes britanics,

d’unes practiques periodistiques que Gordon Taylor, després que el 2008 denunciés News of the
entronitzen com a criteri suprem World per haver punxat el seu telefon. Una quantitat que no
el “tot per I’audiencia”, i ’obscenitat passa desapercebuda a cap ctpula directiva de cap mitja.

de les relacions que estableix el periodisme
corrupte amb les fonts informatives

També la decisié de pagar la costosa defensa del reporter
Clive Goodman, I’tinic dels implicats que fins ara ha anat a la

60 | frc TARDOR 201 |

preso per les escoltes il-legals. Aquest reporter cobria la informa-
ci6 sobre la casa reial britanica. En una carta que es va congeixer en el curs de la inves-
tigacié parlamentaria, Goodman afirmava que 1’assumpte de les escoltes telefoniques
il-legals havia estat “amplament debatuda” als consells editorials. La qual cosa compro-
met, no només els directius de News International, siné al mateix primer ministre, el con-
servador David Cameron, ja que qui presidia en aquell moment els consells editorials
com a director de la publicaci6 era precisament Andy Coulson, el que després va ser el
seu cap de premsa.

Quan I’escandol va esclatar, Murdoch acabava d’obtenir la llum verda preliminar del
Govern presidit per Cameron per poder fer-se amb el control, per 8.000 milions de Iliu-
res, del canal BSkyB, que monopolitza els drets de retransmissié de la lliga de futbol
anglesa. Igual que abans havia ignorat les advertencies del director de The Guardian,
Cameron havia ignorat després la recomanaci6 de 1’Ofcom, una mena de comissié nacio-
nal de les telecomunicacions, que considerava que 1’operacié podia vulnerar les normes
de la competencia, i per tant, havia de sotmetre’s a I’analisi de les autoritats reguladores
de la competencia.

Es pot extrapolar al nostre pais el que ha passat al Regne Unit? No hi ha noticies que
cap diari hagi anat tan lluny com News of the World. En el nostre pais no ha arrelat un
model de premsa groga i populista com el que a Gran Bretanya aconsegueix tirades
milionaries. Pero si que tenim indicis preocupants que el criteri de “tot s’hi val” s’estén
perillosament. El segment de mercat que ocupa la premsa groga en altres paisos, a casa
nostra esta ocupat en part per la premsa del cor. I aci si que hi trobem similituds perillo-
ses. D’uns anys enca, la premsa del cor ha entrat en un procés de degradacié que inclou
la practica de pagar per les exclusives, a la que en els darrers temps s’han sumat alguns
programes de tele-escombraria.

I també podem observar sovint el mateix tipus de relacions perilloses entre premsa i
politica. Durant tot aquest temps, Murdoch ha comptat amb I’amistat atemorida dels poli-
tics. I els politics han buscat el recolzament de Murdoch a les seves aspiracions. El cas



Milagros Pérez Oliva

reflecteix molt bé el tipus de relacié de poder que s’estableix entre ambdues parts. Tots
dos es busquen per utilitzar I’altre en defensa dels propis interessos, sabent que hi ha un
preu a pagar. Una relacié que molt sovint es transmuta en por i submissié. Qui li negara
al magnat que controla el 40% de la premsa britanica ser el padri de la seva filla? També
a casa nostra podem trobar exemples d’aquest tipus de relacié. ;Quin president, ministre
o diputat es negara a anar a la boda d’un director de diari o dels seus fills, sabent que hi
son convidats per donar fe de la capacitat de “convocatoria” del mitja? I quin director no
maldara per figurar entre els invitats il-lustres a la boda de la filla del president?

La promiscuitat que s’observa entre alguns politics i alguns periodistes també a casa
nostra és inquietant. Convertir esdeveniments de 1’esfera familiar o privada en una mena
d’actes notarials del poder que es vol exhibir indica que es va més enlla de les relacions
merament professionals.

La reaccié que han tingut els mitjans del grup Murdoch a les noticies sobre les seves
practiques delictives mostra, a més, com es pot exercir aquest poder quan convé, amb
campanyes de destruccié de 1’adversari o, com en aquest cas, la neutralitzacié de les
informacions adverses. Aquesta estrategia inclou sovint la distorsi6 deliberada de la rea-
litat. Amb excepci6 d’una discreta pero digna cobertura per part de The Times, els altres
mitjans del grup han actuat o bé creant confusid i distorsionant les dades, com en el cas
de The Sun, o bé atacant durament els diaris que han denunciat les males practiques, com
ara The Wall Street Journal, fins arribar a la defensa numantina que ha fet, per exemple,
The New York Post o la cadena nord-americana de televisié Fox, per als qui, malgrat totes
les evidencies, les acusacions contra News of the World només sén un complot de les
esquerres per practicar una cacera de bruixes contra el seu amo.

Aquest comportament també el trobem sovint al nostre pais. El problema que tenim
a Espanya és que una part de la premsa que es diu seriosa utilitza procediments de tabloi-
de, de periodisme groc. El creixent atrinxerament partidista

COMUNICACIO m

d’una part de la premsa espanyola porta a una peculiar versié del

“tot s’hi val”. Aqui no es tracta tant del “tot s’hi val” per aconse- La influéncia de determinats mitjans
guir una exclusiva i augmentar I’audiéncia, que també, com de  a I’esfera publica espanyola ha arribat a
desgastar, i si es possible arruinar politicament I’adversari. El ser tan aclaparadora que de vegades

procediment és sovint, el mateix: distorsionar la realitat. Utilitzar
informacions exagerades, deformades i fins i tot teories mai
demostrades, per assetjar qui es considera enemic. Tot aixo,

sembla que les directrius politiques que
segueixen els partits no emanen

naturalment, no es fa només per raons ideoldgiques o politiques. dels seus organs de decisio, sin6
So6n serveis prestats que es pretén veure compensats en forma de de determinats cercles mediatics

publicitat institucional, concessions de freqiiencies de radio o
compres en bloc, compensacions que revertiran en més poder per
al mitja.

La influéncia de determinats mitjans a 1’esfera ptiblica espanyola ha arribat a ser tan
aclaparadora que de vegades sembla que les directrius politiques que segueixen els par-
tits no emanen dels seus organs de decisid, sind de determinats cercles mediatics. El fet
que sobrevisquin tants mitjans digitals notoriament deficitaris en 1’ambit del pensament
de la dreta no s’explica si no es perque serveixen a un proposit: multiplicar els altaveus
per tal de fer creure que determinades opinions sén amplament compartides, quan en rea-
litat sén minoritaries. I per tal d’incrementar, quan convé, la pressié sobre els poders poli-
tics, un mecanisme que s’ha demostrat altament eficac en els darrers anys.

El problema del “tot s’hi val”, sigui quina sigui la finalitat, és que es coneix com i
quan comenga, perd no quan ni com pot acabar.l

frc TARDOR 2011 | 61



