07/02/2009
Jordi Hereu: "La fórmula del model de ciutat de Barcelona és lideratge municipal, implicació de la societat civil i participació ciutadana”
La Fundació Rafael Campalans, juntament amb el Centre Cañada Blanch de la London School of Economics (LSE) va organitzar el passat 5 de febrer una conferència amb Jordi Hereu, alcalde de Barcelona. L’acte, que duia per títol “Barcelona, a model for social urban cohesion”, va ser presidit pel professor d’Història, Paul Preston, i introduït per qui va ser alcalde de Barcelona i vice-president del govern espanyol, Narcís Serra, que va remarcar que “ser alcalde de Barcelona no és una tasca fàcil: cal molta salut, energia i il·lusió”. Aquest acte forma part d’un cicle de conferències de dirigents polítics del PSC a la LSE entre els mesos de gener i maig. El conseller d’Economia i Finances de la Generalitat, Antoni Castells, va ser l’encarregat d’obrir el cicle, el passat 15 de gener, amb una conferència sobre el paper de lideratge de Catalunya dins d’Europa.
L’alcalde Hereu va començar la seva intervenció posant sobre la taula els reptes que la globalització planteja a les ciutats, i “tot i que es pugui pensar que les ciutats es converteixen en l’escenari més fràgil i més vulnerable en aquest món d’incerteses”, segons l’alcalde de Barcelona “les ciutats són l’espai més propici per a la recerca de solucions a aquestes incerteses, perquè és en aquest espai on es poden desenvolupar polítiques locals adients”.
D’altra banda, l’alcalde va fer un especial èmfasi en la importància que han tingut els valors en la construcció de la Barcelona que coneixem: “la llibertat, entesa com la capacitat dels ciutadans de desenvolupar el projecte de vida que prefereixin, participant activament de les decisions col·lectives; la igualtat de drets i deures; i la solidaritat com a preocupació i atenció cap al conciutadà”. Segons Hereu, “la gran transformació que ha viscut la ciutat en els darrers 30 anys és fruit de la suma d’uns valors compartits per la ciutat, els ciutadans i l’ajuntament”; en resum, va apuntar, la “fórmula és lideratge municipal, implicació de la societat civil i participació ciutadana”.
Un dels conceptes més repetits per l’alcalde de Barcelona durant la seva conferència va ser el de la “cohesió social”. Així, va insistir un cop més en la “importància de treballar per un creixement econòmic que sumi amb la cohesió social, que tingui cura del risc de fractura social. “És la cohesió, senyors”, va bromejar. En aquest sentit, va destacar la importància de la qualitat de l’espai públic com a espai de relació, i la potenciació d’un model urbanístic basat en la millora i rehabilitació constant. Aquesta aposta per la qualitat de l’espai públic passa, sobretot, pels barris, perquè “Barcelona és una ciutat que va més enllà del seu centre històric”, i que vol conduir la seva transformació a aconseguir 73 centres.
Jordi Hereu va cloure la seva intervenció amb dos grans temes de vital importància per a la projecció de Barcelona com a ciutat: d’una banda, el govern metropolità, coordinant els interessos comuns i convertint-los en polítiques i projectes comuns en una àrea metropolitana que representa el sisè major conglomerat urbà d’Europa. D’altra banda, la capitalitat mediterrània, que implicarà “una major i més qualificada presència d’institucions, entitats i corporacions a la ciutat”, una ciutat “capaç de combinar creixement, transformació urbana i cohesió social, en un territori divers, però alhora comú i compartit”.
Text de la conferència
La Vanguardia, 6 de febrer de 2009
El Punt, 6 de febrer de 2009
Avui, 6 de febrer de 2009
04/03
Presentació a Premià de Mar de "Peleando a la contra. Historia de Izquierda Socialista 1976-1997"
03/03
Presentació "Peleando a la contra. Historia de Izquierda Socialista 1976-1997"
24/02
Jornada "Un servei d'ocupació per a les persones i les empreses"
15/02
Acte de presentació de la publicació “El Futur és Federal”
08/07
Presentació del llibre "Moments del socialisme català", de Josep Mª Sala, a Lleida
29/06
XVIII Universitat Progressista d'Estiu de Catalunya
27/06
Presentació del llibre "Manuel Royes. Una trajectòria política al servei de les persones"
21/06
Seminari: Intel·ligència Artificial ètica en un món geopolític
28/05
Presentació del llibre "Moments del socialisme català", de Josep Mª Sala, a Sant Feliu de Guíxols
27/05
Jornada "Reduir les desigualtats a Catalunya"
19/05
Presentació del llibre "Moments del socialisme català", de Josep Mª Sala, a Sabadell
05/05
Presentació de'Moments del socialisme català' a Barcelona
09/12
96è aniversari de la mort de Pablo Iglesias Posse
24/11
Presentació del llibre "Moments del socialisme català", de Josep Mª Sala, a Mataró
19/11
FEPS - Capitalisme Digital. La missió d'Europa: un camí autònom per a la dècada digital?
13/11
Presentació del llibre "Moments del socialisme català", de Josep Mª Sala, a Figueres
22/03
Activitat recomanada: Impacte dels criteris econòmics sobre la política educativa
18/03
La iniciativa ciutadana i el dèficit democràtic europeu
12/03
Acte d'homenatge a Eduardo Martín Toval
23/02
Amb l'aprovació del Manifest del Partit dels Socialistes Europeus, es dóna el tret de sortida a les eleccions europees de maig
14/01
Presentació d'"El combat contra la desigualtat com a palanca per al creixement i la creació d'ocupació"
15/12
Presentació del llibre i exposició dels 40 anys del PSC
26/11
Presentació del llibre "El federalisme vist per Isidre Molas"
22/10
Presentació de l'Informe social "Recuperació econòmica, feblesa social"
13/05
Conferència de Josep Borrell: La crisi de la socialdemocràcia europea i del PSOE"
07/05
Seguiment dels resultats de la segona volta de les eleccions presidencials franceses
26/04
L'ascens de la dreta populista a Europa i als Estats Units
10/04
Lamentem la mort de la nostra companya, Carme Chacón
02/02
Acte públic de presentació del Grup Laboratori Sant Cugat
02/02
La Fundació Rafael Campalans lamenta la mort de Josep Verde i Aldea
16/12
Seminari "Les desigualtats i el futur del treball. Quin ha de ser el paper dels partits progressistes?"
24/11
Presentació del postgrau UB-FRC "Socialdemocràcia, polítiques públiques i nous riscos socials"
29/07
Aportació de la Fundació Rafael Campalans al 13è Congrés del PSC
08/07
La crisi dels refugiats: el gran fracàs del projecte europeu?
05/07
Presentació de l'informe sobre l'estat de la Unió Europea "La encrucijada política de Europa"
17/06
Dossier del CIDOB i Politikon: perspectives i escenaris del Brexit
07/06
Cinquena edició del seminari sobre xenofòbia i extremisme ideològic
07/05
Jornada "Qualitat democràtica i reforma dels partits"
22/04
Beijing+20. Objectius i reptes 20 anys després de la IV Conferència Mundial sobre la Dona
19/04
Presentació del document "Sortir de l'atzucac. Reflexions des del socialisme", de Ferran Pedret
04/06
Quarta edició del seminari sobre xenofòbia, populisme i extremisme ideològic
04/06
Una política econòmica alternativa i moderna per a un projecte progressista
16/04
Seminari "El paper del socialisme en l’era del malestar democràtic"
23/03
En record de Joan Cornudella en el 30è aniversari de la seva mort
23/02
Presentació del llibre "Cataluña, federación o independencia", de J.A.González Casanova
26/01
Presentació de l'"Informe social 2014. Desigualtats i exclusió social a Catalunya"
15/12
Ponència d'Isidre Molas. L'opció federalista: dels orígens al segle XXI
12/12
Els efectes de les polítiques d’austeritat en el mercat de treball, des d’una perspectiva de gènere
27/06
L’experiència de les primàries obertes de Barcelona
10/06
Presentació de l’informe sobre l’estat de la Unió Europea "La ciudadanía europea en tiempo de crisis"
05/06
Presentació del document “Por una reforma federal del Estado autonómico”
06/05
Presentació de "La economía socialdemócrata. Crisis y globalización", de Francisco Blanco
14/06
Sopar de l'Espai Alternativa amb Raimon Obiols
07/06
Antón Costas: “La desigualtat és un dissolvent poderosíssim de la cohesió social, que acaba provocant extremisme ideològic i populisme polític”
30/05
Presentació a Madrid del document "Por una reforma constitucional federal"
22/05
Diego López Garrido: “No és possible pensar en un projecte europeu sense solidaritat i convergència entre els seus estats membres”
22/05
Jornada per una Europa pròspera i progressista a Leipzig, amb motiu del 150è aniversari de l’SPD
16/05
Presentació a Barcelona del document "Per una reforma constitucional federal"
16/05
Per una reforma constitucional federal
11/05
Massimo D’Alema: “En només deu anys hem passat d’una UE solidària i social a una UE totalment immersa en el paradigma de l’austeritat que dicten els neoliberals”
21/04
El PSC participa a la conferència política del Partit Laborista Escocès i constitueix un comitè d’enllaç per fer un seguiment de la campanya del referèndum escocès de 2014
19/04
La lluita dels Socialistes Europeus pels drets dels deutors hipotecaris
15/04
José Luis Sampedro, un economista exemplar
13/04
Progressive Governance: cap a un creixement i una prosperitat compartides
06/03
Tomás Alcoverro: “Han segrestat les organitzacions islamistes la primavera àrab?”
28/02
Presentació del llibre "Fulgor y sombras del socialismo en España. Artículos 1970-2010", de J.A. González Casanova
20/02
Miquel Iceta, nou president de la Fundació Campalans
14/02
Antoni Comín: “Aquest llibre és una clara mostra del valor de la lluita contra la desmemòria”
28/10
Isidre Molas: “Francisco Ramos volia contribuir a canviar la història, no pas passar a la història”
24/10
José V. Sevilla: “No es pot salvar la democràcia sense salvar la socialdemocràcia”
06/10
Vicenç Navarro: 'Per cada retallada que es fa, es pot trobar una alternativa'
04/10
Diploma de postgrau "Mediterrània i relacions amb Europa"
30/09
Antoni Castells: 'Europa ha de trobar l'equilibri adequat entre la necessària austeritat fiscal i la generació de creixement econòmic'
23/09
Programa de formació i visites a responsables municipals libanesos
19/09
VII Trobada de la Murtra
02/09
La crisi del deute marca els temps de les reformes a Espanya
23/05
Una delegació de representants de partits progressistes de Tunísia segueixen de prop la campanya electoral socialista de Barcelona
02/05
À l´écoute de la Méditerranée progressiste
27/04
La Fundació Rafael Campalans, a la trobada de fundacions i partits progressistes de la Mediterrània que se celebra aquesta setmana a Tunísia
15/04
Maternitat i paternitat: polítiques de conciliació
21/03
FRC 25. Eleccions al Parlament 2010: anàlisi dels resultats
11/03
De les polítiques d’immigració a la gestió de la diversitat: un discurs coherent des de l’esquerra
10/03
Isidre Molas: 'Pallach va ser un socialista moderat, però no moderadament socialista'
10/03
L'Arxiu Històric estrena pàgina web
22/11
“La sentencia del Estatut y el futuro del federalismo en España”, tercer número de la revista En Construcción
15/11
“Eleccions al Parlament. Una Catalunya més forta, una societat més justa”, nou número de la Revista frc
15/11
El Marroc: un dels principals pilars de la Unió per la Mediterrània?
05/11
Isidre Molas: “Aquest llibre és també un homenatge pels que mai tindran un llibre on hi aparegui el seu nom”
04/11
Miquel Iceta: “Les reformes necessàries tenen costos, però aquests poden ser repartits d'una forma equitativa"
02/11
Reunió del projecte "Diàleg Estratègic Mediterrani"
25/10
Governs catalanistes i d'esquerres. Punt i a part.
18/10
VIII Conferència Nacional – Convenció del programa electoral del PSC
17/06
Rocío Martínez-Sampere: “Totes les polítiques han de poder ser replantejades”
10/06
Antoni Castells: “Catalunya té totes les condicions necessàries per liderar la sortida d’Espanya de la crisi”
04/06
Isidre Molas: “Espanya és un estat compost de nacions que volen viure juntes, amb independència de com entenen uns i altres el concepte de nació”
04/06
What’s next? Next left
04/06
José Montilla: “L’esquerra no pot permetre’s el luxe de quedar-se en la indefinició: ha de visualitzar l’horitzó i traçar el camí per arribar-hi”
03/06
Manuel Valls: “El socialisme ha d’ajudar els individus a trobar el seu camí dins la societat”
26/05
Raimon Obiols: “Els europeistes tindrem futur si sabem mirar enrere i ser capaços de valorar els avenços que hem aconseguit”
30/04
Leonor Serrano, una feminista innovadora
06/04
Lionel raconte Jospin
29/03
L’espai euromediterrani en la definició d’un nou model econòmic i energètic
19/03
Tal com ho vaig viure (1927-1958), de Joan Reventós
17/03
Enric Juliana: “L’Estat de les autonomies inicia una nova i incerta etapa, i és aquí on el federalisme hi pot jugar un paper important”
14/12
La reforma del servei públic d’educació: la Llei d’Educació de Catalunya
13/12
Miquel Iceta: ’El PSC té com a projecte desenvolupar en plenitud el nou Estatut i impulsar l’evolució federal d’Espanya’
08/12
La qüestió del vel. Reflexions entorn la regulació de l’ús del vel en els espais púbics
08/12
El catalanisme, ja no és el que era?
13/11
Buscant solucions al problema de l’habitatge
13/11
Principals elements en l’establiment de sistemes de copagament; reflexions sobre el finançament sanitari i proposta de copagaments basats en la renda
12/11
La corresponsabilitat individual en el finançament públic de l’atenció sanitària
12/11
Ètica i racionalitat de la contribució financera de l’usuari a la sanitat pública
25/06
Joan Codina i Torres, un socialista a la Conselleria de Treball (1927-1999) de David Ballester
19/06
José Montilla: “Les eleccions del 15-J van establir les bases de la democràcia i les llibertats”
19/06
15-J. Els Socialistes de Catalunya i les eleccions del 15/juny/1977
18/06
Inauguració de l’exposició "Els Socialistes de Catalunya i les eleccions del 15 de juny de 1977"
30/05
Sobre la governança de les ciutats
23/05
Alejandro Cercas: ’La clàusula de l’’opt-out’ és la més gran maquinació contra l’Europa Social’
22/05
El paper del Parlament europeu en la construcció de l’Europa Social
22/05
Paper 138. ¿Son reconciliables altos niveles de flexibilidad laboral y una amplia protección social?
22/05
Maria Badia: ’La Unió Europea es va construint poc a poc, i l’Europa social encara més’
21/05
Mar Serna: “Més seguretat, més formació, més igualtat i més estabilitat; aquests són els nostres eixos primordials d’actuació”
21/05
Catelene Passchier: ’Més hores de treball no és sinònim de major productivitat, sinó de més problemes de salut laboral’
20/05
Evelyne Gebhardt: ’Apostem per la defensa d’una Europa social, dels ciutadans, més enllà de l’Europa com a gran mercat lliure’
03/04
30 anys del Pacte d’Abril
03/04
Reptes per a la transformació del model industrial a Catalunya
01/04
Raimon Obiols: ’L’Endavant és exemple de confiança en els ideals socialistes i en el poble de Catalunya’
30/03
Isidre Molas: “Per conèixer com són avui les esquerres d’aquest país, cal anar a parar a la revista Endavant”
22/02
Jordi Hereu: “Jo no crec en els multiculturalismes que semblen tolerants i són segregadors; crec en la immigració com a germen de dinamisme social”
22/02
Una identitat-projecte per a Barcelona
06/02
La socialdemocràcia i la política de la identitat. Ciutadania, integració i multiculturalisme
31/01
Dossier de lectures
31/01
Christine Frey: ’Royal personifica l’aire fresc que necessitava el socialisme francès, després d’anys d’escepticisme’
30/01
Christine Frey: "Tot i reconèixer com a seu el projecte del PS, Royal ha deixat la porta oberta a l'opinió dels ciutadans"
30/01
David Assouline: ’Royal ha fet en pocs mesos el que la resta del partit no ha pogut fer en anys’
29/01
Gérard Gruberg: ’La principal arma de Ségolène Royal és la proximitat que té amb la ciutadania’
28/01
Maria Badia: "L’únic perill del discurs de Ségolène Royal és que, essent popular, sigui titllat de populista"
26/01
Daniel Font: “El Míting de la Llibertat va evidenciar la voluntat de sortir de la política opuscular i dividida”
22/12
El socialisme segons Colita
21/12
Mil dies que han canviat Catalunya
20/12
La rectificació o el futur tampoc no és ja el que era per al catalanisme
20/12
Catalunya 2003-2006: una transició? Accents del projecte catalanista i de progrés i de l’acció del Govern de la Generalitat
19/12
La percepció dels 3 anys de Govern Maragall
13/12
La idea de España como Nación de naciones
16/11
Propostes socialistes per al futur d’Europa
15/11
Antonio García Santesmases: ’L’experiència catalana mostra que es pot preservar la identitat nacional respectant els drets cívics, i que aquesta identitat és compatible amb una altra’
14/11
Eleccions presidencials franceses. La candidatura socialista
14/11
La Fundació, al Forum Scholars for European Social Democracy
02/07
’La hermenéutica de la inmigración’, de Ricard Zapata-Barrero
01/07
’El tiempo de la diversidad cultural y el discurso conservador basado en la tradición (monocultural)’, de Ricard Zapata-Barrero
01/07
Mor Marta Mata, la mestra dels mestres
01/07
’Derechos de ciudadanía para los nuevos residentes’, de Miguel Pajares
20/06
El subdesenvolupament social d’Espanya. Causes i conseqüències
08/06
Pasqual Maragall: “El nou Estatut demostra que Espanya està disposada a escoltar i a deixar-se tocar”
06/06
Governem-nos. Un programa catalanista per al segle XXI
06/06
Lídia Santos: ’Catalunya ha de dir sí a l’Estatut i demostrar que aquest és un país que confia en ell mateix i en els seus ciutadans’
31/03
Rafael Campalans, al Congrés dels Diputats
28/03
Reformas fiscales en España: presente y futuro, de José Mª Durán Cabré
27/03
Patrick Diamond: ’’Els socialdemòcrates europeus tenim nous reptes comuns, i l’Estat del Benestar hi ha de fer front’’
26/03
Contextualització del debat sobre el dret a escollir en l’Estat del Benestar
27/01
Raimon Obiols: "El ciutadans àrabs residents a Europa han d’exercir de canal de diàleg entre tots dos móns"
27/01
Manuela de Madre: "Aquest no és l’Estatut del PSC; és l’Estatut de la majoria de catalans"
25/01
Jordi Hereu: "Barcelona pot ser exemple de cohesió, i ho serà"
20/01
JOAN REVENTÓS. Amics, companys i mestres
13/01
Ramon Fernández Jurado, un combatent per la llibertat i pel socialisme
01/12
Lídia Santos: “Catalunya sempre ha estat pionera en les reformes institucionals de l’Estat
20/11
David Vegara: “La productivitat ho és tot”
16/11
Miquel Iceta: “L’Estatut s’aprovarà i el PP, amb el temps, acabara dient que aquest Estatut està molt bé”
Arxiu històric
del socialisme
català
XIV Seminar about populism, xenophobia, conflict and communicarion
Papers de la Fundació
Informe Social. Un nou contracte social per a una prosperitat compartida
Col·lecció Informes
El Futur és Federal
frc Llibres
Economistas frente a la crisis
![]() |
Fundació Europea d'Estudis Progressistes |
|
Carrer Pallars, 191
08005 Barcelona
[email protected]
T +34 933 195 412