04/03/2022
Jornada "Propostes per a la gestió de la sequera a Catalunya"
La crisi hídrica és un dels principals reptes que tenim actualment a Catalunya, per aquest motiu, la Fundació Rafel Campalans, juntament amb la secretaria de Transició Ecològica del PSC, va organitzar el passat divendres 4 de març, la jornada "Propostes per a la gestió de la sequera a Catalunya".
Actividad subvencionada por el Ministerio de Cultura y Deporte
Podeu tornar a veure la jornada al canal de Youtube de la fundació, fent clic aquí.
L'encarregat d'innaugurar l'acte va ser el primer secretari del PSC, Salvador Illa, que començà recordant que aquest 2022 ja han hagut 2 incendis a Catalunya, i que "ja hem de ser autoexigents i canviar el paradigma". A més, Illa va preguntar per què tenim ara una situació de sequera, tot responent: "Una pista: el 2021 l'Agència Catalana de l'Aigua tenia 250 milions d'euros per a invertir, i en va invertir 68". Segons el primer secretari, "això no és manera de fer polítiques sostingudes per a evitar això". En aquesta línia, per a Illa "la política ha d'actuar, fer les coses, anticipar-nos als esdeveniments.", i que "és amb aquest ànim que s'organitzen aquestes jornades, amb l'ànim de no esperar-nos a l'últim moment i des de la construcció d'una alternativa política a un govern que no està funcionant. Intentar ajudar i tenir la mà estesa per fer front a la sequera". Illa volguè emfatitzar defensant que "aquestes jornades que es fan des de la Fundació Rafael Campalans es fan sempre amb un esperit constructiu. No és un esperit de criticar, de fiscalitzar o de senyalar a ningú. És un esperit constructiu, d'evaluar la situació en la que ens trobem i de fer propostes i ajudar a portar-les a terme.", ja que "els moments que estem vivint, marcats per la pandèmia i per la invasió Russa d'Ucraïna, creiem que són moments de recuperar la política dels acords, del respecte i dels consensos. Aquesta és la manera d'entendre la política que tenim nosaltres".
La moderadora de la primera taula de debat centrada en "Infraestuctures per un context de canvi climàtic a Catalunya", Sílvia Paneque, diputada al Parlament de Catalunya i secretària de Transició Ecològica del PSC, començà la seva introducció del debat dient que "hem d'assegurar que el nostre cicle de l'aigua, el que abasteix el consum domèstic, industrial i de rec a Catalunya ha de tenir estructures més resilients i ha de ser menys dependent del cicle natural" per evitar així tantes sequeres. No obstant, segons Paneque "no hi ha prou amb tenir un pla de sequera.", doncs "al final és només un pla de contingència, és allò que ens marca les accions que hem de fer per guanyar temps i esperar les plujes". Davant d'això, "cal de totes, totes, dissenyar aquestes infraestructures de futur que ens permetin tenir un cicle d'aigua resilient".
El primer interventor va ser Joan Gaya, exgerent del Consorci de Gestió Integral d'Aigües de Catalunya (CONGIAC) i autor dels llibres "Barcelona i l'aigua" i "El Ter. Dits i fets del transvasament", que començà tot dient que "la paraula sequera em disgusta personalment i professionalment. Personalment perquè hem sigut incapaços de superar aquesta situació heretada de la dictadura en les vàries dècades de democràcia i de dictadura, i professionalment perquè això té solució, i és un signe d'una incapacitat estructural de reconèixer les característiques del nostre clima". Segons Gaya, "més enllà de si plou menys o més, la realitat és que la disponibilitat d'aigua que estem disposats a suportar a Catalunya és inferior a la minva que ens pugui suportar la pluviometria", i "això ho hem de tenir en compte o hem de canviar les regles del joc". En aquesta línia, digué que "les limitacions i les prioritats d'usos de l'aigua quan hi ha una situació excepcional està molt bé que es fixin, però quan aquesta situació excepcional (sequera) es converteix en ordinària i recurrent vol dir que hi ha alguna cosa de fons que falla". Per tant, segons Gaya "hem de deixar de parlar de sequera i ens hem de començar a plantejar un canvi paradigma on passem de parlar de sequera a parlar de garantia. Una societat moderna es basa en que els serveis bàsics tenen una garantia i fiabilitat".
Ramiro Aurín, enginyer de Camins, Canals i Ports i vicepresident de l'Observatori dels Serveis Urbans va començar dient que "a Catalunya, a l'Àrea Metropolitana els ciutadans són extraordinàriament conscients del consum d'aigua. Gastem vora de 102-103 litres per persona i dia. És, amb molta diferència, la dada més baixa d'Europa". Per tant, segons Ramiro la sequera no és deguda a un mal consum i ús d'aigua per part de la població, sinó per una mala gestió política i administrativa respecte a l'aigua i els recursos disponibles d'aquesta. Aurín va explicar com generar aigua independentment del cicle natural, i defensant que s'ha de "deixar de parlar i fer plans. Plans concrets. No tenim cap camí marcat. Sabem què hem de fer, i no és difícil de fer, però necessita posar-se negre sobre blanc i arribar a un consens -que crec que és fàcil d'aconseguir-. La necessitat de canviar el paradigma de l'aigua a Catalunya és de supervivència".
Joana Garau, directora general de Recursos Hídrics de la Conselleria de Medi Ambient i Territori del Govern de les Illes Balears, va fer una explicació en detall sobre el model de gestió, estructura i funcionament que es fa de l'aigua a les Illes Balears. A més, i tal i com ja havien comentat el anteriors ponents, matisà que "les sequeres són inherents al nostre clima" i que, per tant, "ens hem d'adaptar a la seva existència. Per això és molt important tenir dades i fer-ne un seguiment, però sobretot s'han de comunicar. A més, hem de fer una planificació de tots els àmbits de gestió".
La segona taula va tractar sobre "Cabals ecològics i preservació del cicle natural de l'aigua", moderada per Sílvia Romero.
Pau Masramón, portaveu de la Plataforma Aigua és Vida, va fer una crítica dels derivaments i trasvassaments dels rius, i de les accions que havia dut a terme la plataforma. Així doncs, digué que "l'any 2007, el 90% del cabal promig del Ter es va derivar per les necessitats d'abastament de l'Àrea Metropolitana de Barcelona". Segons Masramón, "desvestir un sant per vestir-ne un altre no té sentit", i que "hem d'aconseguir un pacte nacional de l'aigua". A més, va matisar que "el 75% del consum d'aigua a Catalunya es fa servir per l'agricultura". Davant d'això, "si s'aconseguís un estalvi del 2% amb sistemes moderns i eficients de rec tindríem 50 anys d'abastament a l'Àrea Metropolitana de Barcelona". Per tant, segons el portaveu "hem de ser conscients que abans de generar aigües noves, tenim aigua que estem malgastant".
El següent en parlar va ser Carlos Loaso, excap del Servei de l'Agència Catalana de l'Aigua. Loaso explicà que a Catalunya "estem en una situació de prealerta" per sequera, però "algunes zones estan en alerta", ja que els cabals de la majoria dels rius catalans estàn a mínims històrics. Segons Loaso, hi ha "una situació de sequera severa continuada". Davant d'això, "en el cas de situacions extremes de sequera prolongada, que l'aigua d'un sistema de regulació pugui circular pel riu és fonamental pel manteniment de la vida aquàtica i pecuària. Però allà on l'aigua no va pels rius sinó que va directament a les zones de rec, s'hauria de veure les possibilitats de modificar temporalment la infraestructura per tal de desviar-la. És una mesura que caldria evaluar".
El doctor en Geologia per la UB i membre del grup EbreRecerca, Àlvar Arasa, va fer una explicació exhaustiva sobre analítiques d'aigua i qualitat, i com "cap Ajuntament publica les seves analítiques per a saber quina qualitat d'aigua li arribava a l'usuari del municipi". Amb tot, Arasa va explicar que el poc control exhaustiu que es fa sobre els controls de qualitat de l'aigua i els seus components és perillós, ja que afecta a la salut de les persones al consumir-la (nitrats, trialometans, pesticídes...), podent desenvolupar en càncers i enfermetats. Per acabar, Arasa va apuntar com "si el 35% de la població de les terres de l'Ebre deixessin de consumir garrafes d'aigua, d'aigua envasada, deixaríem de consumir a l'any entre 800mil i 1 milió de kilos de plàstic d'un sol ús".
Rosa M. Fernández, tinent d'alcaldessa de Gavà, responsable de l'Àmbit d'Urbanisme, Habitatge, Obres i Sostenibilitat ambiental, va parlar sobre la situació al Delta del Llobregat, on "la problemàtica principal és la qualitat de l'aigua", que "ve provocada per la salinització causada per la regressió de les platges, i per la multitud d'usos i cogovernança". En aquesta línia, "moltes vegades les problemàtiques de l'aigua les veiem, políticament, com un problema de ciutat. I no és un problema de ciutat, sinó de conca que ens afecta a tots. Per tant, les mesures no poden ser individuals sinó que han de ser globals".Per acabar, Fernández digué que "és fonamental que, per garantir un recurs tan important com és l'aigua, treballem des de la visió de l'economia circular i de forma conjunta des de totes les administracions. Intentar salvaguardar els recursos, reutilitzar-los, i una bona manera és amb les aigües regenerades".
La cloenda la va fer Joaquim Paladella, alcalde de Batea, que va posar èmfasi en la importància de la pagesia, ja que "estem fent fora al pagès de la terra i estem arribant a desertitzar-la, ja que si no hi ha un pagès no la cuidarà ningú". Per tant, "estem alimentant els problemes en comptes de resoldre'ls. Els pagessos són una peça fonamental per la conservació de la terra, diversitat i de l'aigua".
Programa |
Actividad subvencionada por el Ministerio de Cultura y Deporte
13/04
Presentació del llibre "La leyenda negra de Largo Caballero" de Juan Moreno
01/04
Acte d'entrega del Premi als Valors Europeus del PSC a Josep Borrell
04/03
Presentació a Premià de Mar de "Peleando a la contra. Historia de Izquierda Socialista 1976-1997"
03/03
Presentació "Peleando a la contra. Historia de Izquierda Socialista 1976-1997"
02/12
XIII Fòrum Euromed: Geopolítica de l'energia a l'espai Euromediterrani (02/12/2022)
01/12
Presentació 'Moments del socialisme català' a Tarragona
24/11
Presentació 'Moments del socialisme català' a Sant Martí
21/11
Jornada: "Descifrando la doble transición (ecológica y digital): Smart cities, ¿pensar globalmente, actuar localmente?"
27/06
Presentació del llibre "Manuel Royes. Una trajectòria política al servei de les persones"
21/06
Seminari: Intel·ligència Artificial ètica en un món geopolític
16/06
Presentació del llibre "Moments del socialisme català", de Josep Mª Sala, a Nou Barris
13/06
Millorar el debat democràtic: del diagnòstic a la proposta
19/11
FEPS - Capitalisme Digital. La missió d'Europa: un camí autònom per a la dècada digital?
13/11
Presentació del llibre "Moments del socialisme català", de Josep Mª Sala, a Figueres
29/10
Presentació del llibre "Moments del socialisme català", de Josep Mª Sala
29/10
En record de José Antonio González Casanova
28/10
XII Fòrum EUROMED: “Digitalizació i New Green deal: implicacions per als països de la riba del Mediterrani”
18/10
XIII Seminari sobre populisme i xenofòbia
30/09
"Hablamos de Europa. El futuro de Europa tras el Covid" de la Fundación Pablo Iglesias
10/09
Acte d'inici de curs del postgrau de Polítiques Públiques i Socialdemocràcia
03/07
Universitat Progressista d'Estiu de Catalunya
19/06
'España y el federalismo complejo' d'Eliseo Aja. Presentació i debat del document
17/06
Presentació del VIII Informe de l'estat de la Unió Europea
14/06
X Fòrum Euromed. Una migració basada en els drets humans i dels treballadors: formulant propostes polítiques
30/05
Presentació del llibre "La República de la reputación"
21/05
El futur de la cultura a la Unió Europea
17/05
La Fundació celebra la proposta de Pedro Sánchez de nomenar Meritxell Batet presidenta del Congrés i Manuel Cruz president del Senat
07/05
Presentació del llibre "Missió Federal", de Francesc Trillas
24/01
Presentació de l'informe d'Oxfam Intermón sobre desigualtat mundial
02/12
III Convenció federalista
23/10
Presentació de l'Informe social "L'escenari després de la crisi. Velles i noves desigualtats"
12/07
La Fundació Rafael Campalans, una de les 3 úniques fundacions transparents de tota Espanya
19/06
Acte en record de Carmina Virgili
26/05
Presentació de l'informe sobre l'estat de la Unió Europea 2017 "Relanzar Europa"
13/05
Conferència de Josep Borrell: La crisi de la socialdemocràcia europea i del PSOE"
07/05
Seguiment dels resultats de la segona volta de les eleccions presidencials franceses
16/12
Seminari "Les desigualtats i el futur del treball. Quin ha de ser el paper dels partits progressistes?"
24/11
Presentació del postgrau UB-FRC "Socialdemocràcia, polítiques públiques i nous riscos socials"
16/11
La Fundació Rafael Campalans lamenta la mort de Francesc Casares
12/11
II Convenció federalista
09/11
"Lliçons americanes", anàlisi de resultats d'Oriol Bartomeus
15/09
Presentació de l'Informe social 2015. "Adversitat social i desigualtats: diagnosi i alternatives"
29/07
Aportació de la Fundació Rafael Campalans al 13è Congrés del PSC
08/07
La crisi dels refugiats: el gran fracàs del projecte europeu?
05/07
Presentació de l'informe sobre l'estat de la Unió Europea "La encrucijada política de Europa"
17/06
Dossier del CIDOB i Politikon: perspectives i escenaris del Brexit
07/06
Cinquena edició del seminari sobre xenofòbia i extremisme ideològic
07/05
Jornada "Qualitat democràtica i reforma dels partits"
11/06
El reconeixement de l'Estat Palestí i la solució dels dos Estats: hi ha marge per a l'esperança?
10/06
L'Estat de la Unió Europea: desafiaments interns i externs
04/06
Quarta edició del seminari sobre xenofòbia, populisme i extremisme ideològic
04/06
Una política econòmica alternativa i moderna per a un projecte progressista
16/04
Seminari "El paper del socialisme en l’era del malestar democràtic"
23/03
En record de Joan Cornudella en el 30è aniversari de la seva mort
23/02
Presentació del llibre "Cataluña, federación o independencia", de J.A.González Casanova
26/01
Presentació de l'"Informe social 2014. Desigualtats i exclusió social a Catalunya"
15/07
Tunísia: amenaces i oportunitats en l’estela de la Primavera Àrab
03/07
Tercer seminari sobre xenofòbia, populisme i extremisme ideològic
27/06
L’experiència de les primàries obertes de Barcelona
10/06
Presentació de l’informe sobre l’estat de la Unió Europea "La ciudadanía europea en tiempo de crisis"
25/11
Seminari "La política industrial europea després de la crisi financera mundial"
11/11
Més enllà de l’austeritat i el creixement: veus establertes i emergents d’un projecte de prosperitat compartida a Europa
08/11
Nou número de "Cuadernos de Alzate"
05/11
Presentació del llibre “Una alternativa progresista”, de Jonás Fernández
02/07
"Queries" està d'estrena
14/06
Fòrum polític progressista euromediterrani: "El món àrab entre la revolta i la reforma"
14/06
Sopar de l'Espai Alternativa amb Raimon Obiols
07/06
Antón Costas: “La desigualtat és un dissolvent poderosíssim de la cohesió social, que acaba provocant extremisme ideològic i populisme polític”
30/05
Presentació a Madrid del document "Por una reforma constitucional federal"
22/05
Diego López Garrido: “No és possible pensar en un projecte europeu sense solidaritat i convergència entre els seus estats membres”
22/05
Jornada per una Europa pròspera i progressista a Leipzig, amb motiu del 150è aniversari de l’SPD
16/05
Presentació a Barcelona del document "Per una reforma constitucional federal"
16/05
Per una reforma constitucional federal
11/05
Massimo D’Alema: “En només deu anys hem passat d’una UE solidària i social a una UE totalment immersa en el paradigma de l’austeritat que dicten els neoliberals”
21/04
El PSC participa a la conferència política del Partit Laborista Escocès i constitueix un comitè d’enllaç per fer un seguiment de la campanya del referèndum escocès de 2014
19/04
La lluita dels Socialistes Europeus pels drets dels deutors hipotecaris
08/04
El mínim que es pot dir sobre “El mínim que es pot dir”, de Raimon Obiols
27/03
Informe “El Estado de la Unión Europea. El fracaso de la austeridad”
24/03
Un president normal en un temps d'excepció
20/03
Finançament de partits i transparència democràtica. Bones pràctiques a Europa i Amèrica del Nord
09/05
Per una Europa alternativa, que lideri una sortida justa de la crisi
09/05
Jesús Caldera: “A Catalunya es destruiran 160.000 llocs de treball amb la reforma laboral aprovada pel PP”
08/05
"La rereguarda en guerra. Catalunya, 1936-1937", de José Luis Martín Ramos
07/05
Presidencials franceses 2012: una hipòtesi sobre els resultats
14/03
Presentació del llibre "Partidos y elecciones en la Cataluña del siglo XXI"
12/03
Presidencials a França 2012: ... i si funciona? La crida a la revolta d’Hollande
06/03
Tomás Alcoverro: “Han segrestat les organitzacions islamistes la primavera àrab?”
28/02
Presentació del llibre "Fulgor y sombras del socialismo en España. Artículos 1970-2010", de J.A. González Casanova
03/11
Exclusió juvenil a Europa: impactes de la crisi i protestes indignades
30/10
Conferència Política del PSOE 2011
28/10
Isidre Molas: “Francisco Ramos volia contribuir a canviar la història, no pas passar a la història”
24/10
José V. Sevilla: “No es pot salvar la democràcia sense salvar la socialdemocràcia”
06/10
Vicenç Navarro: 'Per cada retallada que es fa, es pot trobar una alternativa'
04/10
Diploma de postgrau "Mediterrània i relacions amb Europa"
30/09
Antoni Castells: 'Europa ha de trobar l'equilibri adequat entre la necessària austeritat fiscal i la generació de creixement econòmic'
23/09
Programa de formació i visites a responsables municipals libanesos
27/04
La Fundació Rafael Campalans, a la trobada de fundacions i partits progressistes de la Mediterrània que se celebra aquesta setmana a Tunísia
15/04
Maternitat i paternitat: polítiques de conciliació
11/04
Presentació de "Las lágrimas del Príncipe", de Gabriel Colomé
07/04
La Fundació Rafael Campalans, al Global Progress
29/11
Unes eleccions de canvi
22/11
L'actualitat política italiana, a debat
22/11
“La sentencia del Estatut y el futuro del federalismo en España”, tercer número de la revista En Construcción
15/11
“Eleccions al Parlament. Una Catalunya més forta, una societat més justa”, nou número de la Revista frc
15/11
El Marroc: un dels principals pilars de la Unió per la Mediterrània?
05/11
Isidre Molas: “Aquest llibre és també un homenatge pels que mai tindran un llibre on hi aparegui el seu nom”
04/11
Miquel Iceta: “Les reformes necessàries tenen costos, però aquests poden ser repartits d'una forma equitativa"
02/11
Reunió del projecte "Diàleg Estratègic Mediterrani"
30/06
La Fundació Rafael Campalans, membre de la FEPS
29/06
La experiencia y la esperanza. Un análisis cualitativo de los discursos de John McCain y Barack Obama
17/06
Rocío Martínez-Sampere: “Totes les polítiques han de poder ser replantejades”
10/06
Antoni Castells: “Catalunya té totes les condicions necessàries per liderar la sortida d’Espanya de la crisi”
04/06
Isidre Molas: “Espanya és un estat compost de nacions que volen viure juntes, amb independència de com entenen uns i altres el concepte de nació”
04/06
What’s next? Next left
04/06
José Montilla: “L’esquerra no pot permetre’s el luxe de quedar-se en la indefinició: ha de visualitzar l’horitzó i traçar el camí per arribar-hi”
03/06
Manuel Valls: “El socialisme ha d’ajudar els individus a trobar el seu camí dins la societat”
19/03
Tal com ho vaig viure (1927-1958), de Joan Reventós
17/03
Enric Juliana: “L’Estat de les autonomies inicia una nova i incerta etapa, i és aquí on el federalisme hi pot jugar un paper important”
11/03
Pasqual Maragall. Sense protocol
25/02
Gabriel Alconchel: “Les polítiques de joventut van més enllà de la simple oferta de serveis”
07/02
Jordi Hereu: "La fórmula del model de ciutat de Barcelona és lideratge municipal, implicació de la societat civil i participació ciutadana”
02/02
Noves idees en temps de crisi
30/01
Isidre Molas: "Campalans va ser un patriota de veritat, perquè pensava en la societat tota sencera"
19/01
Conferència del conseller Antoni Castells a Londres
30/03
I després de la crispació què? Oli en un llum
29/03
E-leccions Gener@ls 2008: l’ús de les noves tecnologies en la campanya electoral
27/03
Idees frc núm.8. Crisi i oportunitat, d’Àngel Pes
26/03
Presentació del Paper "Resistències culturals als suburbis de la Barcelona del segle XXI", de Jordi Nofre
15/11
La corresponsabilitat individual en el finançament públic de l’atenció sanitària
14/11
Salaris i precarietat
13/11
Buscant solucions al problema de l’habitatge
13/11
Principals elements en l’establiment de sistemes de copagament; reflexions sobre el finançament sanitari i proposta de copagaments basats en la renda
12/11
La corresponsabilitat individual en el finançament públic de l’atenció sanitària
12/11
Ètica i racionalitat de la contribució financera de l’usuari a la sanitat pública
11/11
Una panoràmica de la contribució financera de l’usuari sanitari a Europa
10/11
Impacte dels copagaments en el finançament, de l’atenció sanitària, dels medicaments i de l’atenció a la dependència
04/07
Joan Codina, una biografia atípica
03/07
Presentació del llibre "Joan Codina i Torres, un socialista a la Conselleria de Treball (1927-1999)"
25/06
Joan Codina i Torres, un socialista a la Conselleria de Treball (1927-1999) de David Ballester
19/06
José Montilla: “Les eleccions del 15-J van establir les bases de la democràcia i les llibertats”
19/06
15-J. Els Socialistes de Catalunya i les eleccions del 15/juny/1977
18/06
Inauguració de l’exposició "Els Socialistes de Catalunya i les eleccions del 15 de juny de 1977"
18/06
Pactes i alcaldes d’esquerres a la majoria de municipis
17/06
Anàlisi de l’acord sobre les bases per a un nou tractat europeu
22/05
El paper del Parlament europeu en la construcció de l’Europa Social
22/05
Paper 138. ¿Son reconciliables altos niveles de flexibilidad laboral y una amplia protección social?
22/05
Maria Badia: ’La Unió Europea es va construint poc a poc, i l’Europa social encara més’
21/05
Mar Serna: “Més seguretat, més formació, més igualtat i més estabilitat; aquests són els nostres eixos primordials d’actuació”
21/05
Catelene Passchier: ’Més hores de treball no és sinònim de major productivitat, sinó de més problemes de salut laboral’
20/05
Evelyne Gebhardt: ’Apostem per la defensa d’una Europa social, dels ciutadans, més enllà de l’Europa com a gran mercat lliure’
18/05
Mar Serna a l’Espai de Professionals
18/05
Alejandro Cercas: “Hem de fer que el debat de l’Europa Social surti dels despatxos i dels passadissos”
01/04
Raimon Obiols: ’L’Endavant és exemple de confiança en els ideals socialistes i en el poble de Catalunya’
30/03
Isidre Molas: “Per conèixer com són avui les esquerres d’aquest país, cal anar a parar a la revista Endavant”
19/03
L’equilibri entre qualitat i equitat al sistema educatiu
14/03
Els manuscrits de Salvador Clop i Marta Mata
28/02
Número 12 del Butlletí de l’Arxiu Històric
27/02
L’exposició ’Fotografiar el socialisme’, itinerant
22/02
Jordi Hereu: “Jo no crec en els multiculturalismes que semblen tolerants i són segregadors; crec en la immigració com a germen de dinamisme social”
22/02
Una identitat-projecte per a Barcelona
06/02
La socialdemocràcia i la política de la identitat. Ciutadania, integració i multiculturalisme
31/01
Dossier de lectures
31/01
Christine Frey: ’Royal personifica l’aire fresc que necessitava el socialisme francès, després d’anys d’escepticisme’
30/01
Christine Frey: "Tot i reconèixer com a seu el projecte del PS, Royal ha deixat la porta oberta a l'opinió dels ciutadans"
30/01
David Assouline: ’Royal ha fet en pocs mesos el que la resta del partit no ha pogut fer en anys’
29/01
Gérard Gruberg: ’La principal arma de Ségolène Royal és la proximitat que té amb la ciutadania’
28/01
Maria Badia: "L’únic perill del discurs de Ségolène Royal és que, essent popular, sigui titllat de populista"
26/01
Daniel Font: “El Míting de la Llibertat va evidenciar la voluntat de sortir de la política opuscular i dividida”
20/11
Vells i nous drets de l’Estat del Benestar
20/11
Recomanacions generals i propostes d’actuació en matèria d’immigració pels governs locals socialistes
16/11
Propostes socialistes per al futur d’Europa
15/11
Antonio García Santesmases: ’L’experiència catalana mostra que es pot preservar la identitat nacional respectant els drets cívics, i que aquesta identitat és compatible amb una altra’
03/07
Vicenç Navarro: “El govern tripartit ha estat realment un govern d’esquerres”
02/07
“El subdesarrollo social de España.Causas y consecuencias”, de Vicenç Navarro
02/07
’La hermenéutica de la inmigración’, de Ricard Zapata-Barrero
01/07
’El tiempo de la diversidad cultural y el discurso conservador basado en la tradición (monocultural)’, de Ricard Zapata-Barrero
01/07
’Laïcitat i Estat’, de Manuel Valls
20/06
Montserrat Tura: ’Cal que la societat arreli més els valors del respecte i de la no violència’
20/06
El subdesenvolupament social d’Espanya. Causes i conseqüències
08/06
Pasqual Maragall: “El nou Estatut demostra que Espanya està disposada a escoltar i a deixar-se tocar”
06/06
Governem-nos. Un programa catalanista per al segle XXI
06/06
Lídia Santos: ’Catalunya ha de dir sí a l’Estatut i demostrar que aquest és un país que confia en ell mateix i en els seus ciutadans’
06/06
Montserrat Tura: ’Cal que la societat arreli més els valors del respecte i de la no violència’
02/06
idees frc 2. L’Estatut segons "L’Art de la Guerra", d’Àngel Pes
23/03
Philip Cordery: ’’Europa necessita un discurs polític socialdemòcrata comú’’
23/03
Alfons Cornella: ’’Cal que l’Administració actuï com a ’driver’ per a que es doni una connexió entre talent, finançament i empresa’’
21/02
Número 10 del Butlletí de l’Arxiu Històric
21/02
Més enllà de la Nació: la nació catalana i la idea d’Espanya com a "Nació de nacions"
21/02
Josep Comaposada, biografia d’un socialista
06/02
Un Acord de Finançament Federal: Autonomia i Solidaritat
27/01
Raimon Obiols: "El ciutadans àrabs residents a Europa han d’exercir de canal de diàleg entre tots dos móns"
27/01
Manuela de Madre: "Aquest no és l’Estatut del PSC; és l’Estatut de la majoria de catalans"
Arxiu històric
del socialisme
català
'Claves sobre la estructura y la negociación de la financiación autonómica'
Papers de la Fundació
Informe Social: Había alternativa: nueva crisis, distinta respuesta.
Col·lecció Informes
Vall d'Aran. Una autonomia dins una autonomia
frc Llibres
![]() |
Fundació Europea d'Estudis Progressistes |
|
Carrer Pallars, 191
08005 Barcelona
[email protected]
T +34 933 195 412